Personal branding en bloggen: zo doe je dat
Geef je waardering

Personal branding en bloggen helpen voor je zichtbaarheid, je betrouwbaarheid en het geeft jezelf en anderen voldoening. Dit zijn aandachtspunten die ik meegeef om succesvol te bloggen.

In De sympathiefactor van Dave Kerpen beschrijft de auteur hoe personal branding via je blog in de praktijk werkt. David Kerpen werd een keer aangesproken door een man. “Ik wil je bedanken voor de grote waarde die jij en je bedrijf leveren”, zegt de man, ene Michael die Dave Kerpen nooit ontmoette. “Alle links, bronnen en tips die jij deelt; ze zijn zo nuttig dat ik mijn eigen bureau ben begonnen met alles wat ik van jou heb geleerd. Dank je, Dave. Ga zo door. Ik houd je in de gaten.”

Toen ik deze passage las dacht ik eerst: tjonge, wat naïef. Zo maar dingen weggeven en als ‘dank’ er een concurrent bij krijgen. Een copycat erbij. Een broodwinner die jou de pas afsnijdt.

Maar… Een paar dagen na die ontmoeting kreeg Dave Kerpen een nieuw telefoontje. En nu ging het heel anders. “Ik las net weer zo’n uitstekende blog van een van je medewerkers, en toen bedacht ik dat ik je al een tijdje wil bellen. We hebben een plan nodig. We zouden offertes opvragen, maar ik weet eigenlijk al dat we met jou willen werken”. Zo kan het dus ook.

Delen = vermenigvuldigen

Ik ga er vanuit dat kennis delen anderen helpt. En dat dit goed is. Sinds 2006 schrijf ik blogs over effectief werken met social media, over non-profit marketing of over online communicatie. Ik deel tips en nieuws zodat anderen daar profijt van hebben. De ene keer als artikel, dan weer als e-book, dan weer als een videootje. Als je kennis deelt, verlies je zelf nooit je kennis. En als je er lezers mee gelukkig kan maken in hun werk, waarom zou je dat dan niet doen? Ik vind dat je geen kans onbenut moet laten om kennis met elkaar te delen. Innovatie groeit zo, iedereen wordt er beter van.

Je kennis delen is een manier om aan een duurzame relatie te bouwen. Laatst schreef iemand op onze Facebookpagina nog: “Waarom vind ik je tips altijd zo waardevol?” Dat is een prachtig compliment!
Ten opzichte van een website met alleen je c.v. en projecten die je doet of deed, is een blog met tips of jouw ideeën ideaal om te werken aan de opbouw van autoriteit, geloofwaardigheid en reputatie. Het is om meerdere redenen een ideaal platform voor (personal) branding. En nogmaals: delen = vermenigvuldigen.

Als je van Deepak Chopra houdt, lees dan De 7 spirituele wetten van succes er op na. Door je eigen rijkdom en kennis in je leven te laten circuleren. verhoog je het geluk van eenieder. En het werkt het beste als je er niets voor terug verwacht. Zoals je iemand in stilte geluk, vreugde en plezier kunt wensen: het delen van wat je bezielt verrijkt het leven van een ander. Als je dit wat hoogdravend vindt, onthoud dan dat je nooit armer wordt als je je kennis deelt.

Consequent en hou vol

Als je consequent artikelen schrijft over je eigen specifieke meerwaarde, raakt dat bekend. Of raak je zelf bekender (als je dat ambieert). Zoals een mosterdzaadje uitgroeit tot een mosterdboom. Een eigen frequentie is daarbij handig als attendering (iedere week, iedere maand 1 artikel), maar hoeft niet per sé. Enerzijds verwachten je vaste schare dan een artikel, anderszijds kleuren je statistieken naar de frequentiedatum: de piek van bezoeken kan dan komen te liggen op de dag dat je een blogartikel publiceert.

Daarbij is het geen groot probleem om artikelen vaker dan eenmaal te verspreiden. Niemand stoort zich er echt aan, tenzij overdaad begint te schaden. Ik deel mijn berichten meerdere malen op Twitter, op verschillende momenten, maar nooit op dezelfde dag en ik krijg 0 negatieve reacties. Sterker, mijn bericht wordt vaker geretweet omdat mensen het voor het eerst zien. Om niet als spammer door het leven te gaan, kun je overwegen om een blog met verschillende berichten te posten. Dit zijn de grondregels van Gareth Moon van Kissmetrics:

  • Neem je followers serieus. Je feed is voor hen en niet voor jou.
  • Word geen spammer. Maak een slimme planning (bijv. door een contentkalender te gebruiken)
  • Denk aan je eigen gewoontes. Hoe maak je gebruik van sociale media? Waar is de “spam lijn” voor je zelf? Die moet je niet oversteken.
  • Pas de gulden regel toe: doe niets dat je zelf ook niet leuk vindt bij een ander.
  • Zorg voor meerwaarde

Timing

Moon verdeelt de momenten van publiceren vervolgens naar:

  • Het moment van publiceren. Dat is het nu, het moment (zie boven) dat je hebt bepaald voor de eerste publicatie
  • De volgende dag. Vooral op Twitter direct herhalen
  • De week daarop, bijvoorbeeld (ook) op LinkedIn
  • De maand daarop
  • Twee maanden later (met aanpassingen, bijv. nadat je reacties kreeg of omdat er meer bekend is geworden, haak in op de actualiteit)

Dat zijn dus minimaal vijf momenten waarop je hetzelfde artikel deelt. Idealiter pas je de bijgaande tekst, tweet of status update aan. Voorbeelden:

  • VANDAAG: “Nieuw op de site. Het beste tijdstip om je blog te publiceren http://t.co/0wRt18gdZE”
  • DE VOLGENDE DAG: “Om hoe laat kun je volgens Dan Zarella het beste bloggen? http://t.co/0wRt18gdZE”
  • EEN WEEK LATER: “Regelmaat bij bloggen helpt http://t.co/0wRt18gdZE”
  • EEN MAAND LATER: Gemist? Personal branding en bloggen: zo doe je dat http://t.co/0wRt18gdZE

Over de opbouw van een tweet of status update naar je blog is ook nagedacht. Dat kan volgens Moon op verschillende manieren:

  • Rechttoe, rechtaan: titel bericht met een linkje
  • Vraag stellen, met een linkje
  • Een feit uit de blog noemen, met een linkje
  • Een citaat uit de blog aanhalen, met een linkje
  • Een teaser over de blog gebruiken, met een linkje

Je hebt dus meerdere mogelijkheden om je artikel onder de aandacht te brengen zonder dat dit opvalt of vreselijk erg wordt gevonden. Je kunt dit inplannen met de bulkuploader via het dashboard van Hootsuite.
Delen van je blogs levert fans en ambassadeurs op.

Nu nog dat enige wat misschien de meeste moeite kost: tijd inplannen en consequent volhouden. Twee eigenschappen die sowieso bij succesvolle organisaties horen.

Tijd inplannen

Prachtig hoor ik je denken, maar waar haal ik de tijd vandaan. Bloggen kost tijd en levert niet direct klanten op. Ik wil daarom afsluiten met vier timemanagement tips om te bloggen:

  • Werk vooruit
    Soms heb je het druk of weinig inspiratie. Op andere momenten heb je meer tijd. Werk in de ‘rustige tijden’ een aantal korte blogs uit, die je via je websitesoftware, zoals WordPress, voor de komende weken inplant.
  • Contentkalender
    Bedenk een inhoudelijke planning. Een artikel over yoghurtijs doet het mogelijk het beste bij hittegolven, in de winter kun je andere onderwerpen aansnijden. Werk je met inhakers, dan kun je dat ook inplannen (zie www.inhaakkalender.com). Dit schrijf je op in je persoonlijke contentkalender
  • Streef niet altijd naar een 9
    Wat voor jou een 6 is, kan voor je klant een 8 zijn. Maak het jezelf niet moeilijk en schrijf af en toe iets wat vlot wegtikt. Zolang je maar focus houdt.

 

 

(Dit artikel is een geactualiseerde versie van mijn bijdrage in oktober 2015 voor de site ZZP Barometer en het ZZP Jaarboek 2016)

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone