Personal branding en SEO
4 (80%) 6 votes

Personal branding betekent jezelf op een aantrekkelijke manier zichtbaar maken. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan daarbij helpen.

SEO (zoekmachineoptimalisatie) is het vakgebied om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines. Het is verstandig om relevant te schrijven voor je prospects, klanten en doelgroep, maar ook voor Google en andere zoekmachines. Bloggen is ook vanuit SEO-perspectief een goed (en gratis) instrument om je personal branding te verbeteren.

SEO helpt je personal branding

Een goed SEO-plan helpt je personal branding. In zo’n SEO-plan sta je in eerste plaats stil bij het woordgebruik op je website. Hoe relevanter je woorden zijn, des te meer relevante leads je kunt krijgen via je website. Een website over producten van een groothandel in horloges zal het beter doen als er niche woorden in zijn verwerkt. Hoe specifieker het woordgebruik, des te minder concurrentie je hebt en des te hoger je in de zoekresultaten van Google komt. Dit wordt wel de long-tail genoemd. ‘smart watches’ doet het beter dan ‘watch’ alleen. De gratis Zoekwoordplanner van Google helpt je om relevante trefwoorden te bekijken op hun waarde en concurrentie. Het hulpprogramma van Google geeft bovendien nieuwe trefwoorden die jouw bezoekers gebruiken bij het zoeken.

Andere elementen van een goed SEO-plan is het technisch optimaliseren van je blog (denk aan snelheid, gebruik van video of vervelende formaten als Flash). Als je blogt met WordPress, dan is de SEO-plugin Yoast een zeer handig hulpmiddel om je website hoger in Google te laten eindigen

Belangrijk daarbij is om focus te houden. SEO laat al zien dat niche-woorden belangrijk zijn: hoe specifieker, hoe makkelijker je gevonden en herkend wordt. Dat geldt ook voor personal branding via je website. Laat zien waar je expertise zit, of je nu verhardingsdeskundige voor Nederlandse snelwegen bent, of tekstschrijver gespecialiseerd in zoete aardappelen. Als je focus van jouw persoonlijke verhaal scherp blijft, trekt dat – op termijn – meer relevante lezers.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone