Geef je waardering:
( 0 bezoekers gaven gemiddeld een 0 aan dit artikel.)
Hoe bewegen online mensenrechten en religieuze vrijheid in een digitaal tijdperk? Aan de hand van de groundswell, Gary Vaynerchuk, paus Johannes Paulus II, Karen Armstrong en de ‘cute cat theory’ van Ethan Zuckerman onderzoek ik vragen als: Zijn er online mensenrechten, bestaat online religie en waar komen religieuze stromingen mee in aanraking? Denk aan hackpogingen, anonieme relibloggers, twitterdiensten, apple-gelovigen en het succes van religie online.

De cute cate theory is een theorie over Internet activisme, censuur op het web, en ‘cute cats’ (een term die gebruikt wordt voor online activiteit die populair is maar van weinig waard) online mensenrechten. De theorie is ontwikkeld door mediawetenschapper en activist Ethan Zuckerman in 2008. Hij stelt dat de meeste mensen niet geïnteresseerd zijn in activisme; in plaats daarvan, willen ze het web te gebruiken voor alledaagse activiteiten, zoals surfen voor pornografie en lolcats of cute cats. Je kent ze wel: die snoezige kattenplaatjes, vaak als memes. De eigenschappen hiervan kunnen echter zeer nuttig zijn voor activisten om hun politieke rechten online te uiten. Clay Shirky schreef daar onder meer over.

Aan de hand van deze theorie en de inzichten van wijnmiljonair en motivational speaker Gary Vaynerchuck wil ik inzichten geven wat je als organisatie kunt doen met social media. ‘Geef, geef, geef, geef en dan vraag’, zegt Vaynerchuk in een interview op YouTube. Wat je moet weggeven? Kijk maar op je mobiele telefoon. Daar zijn slechts 3 dingen mogelijk: entertainment (bijv. games), informatie en utility (bijv. bellen, agenda) en social (bijv. Facebook, Twitter). Geven doe je dus in één van die drie gebieden.

Waarom werd hij zo populair? Omdat hij de media wilde zijn en het verkopen als wijn als bijproduct zag. ‘You’re in the media business, comma, you sell wine’. Die ‘wetmatigheid’ maakte hem zeer beroemd, en rijk. Het volledige interview met Gary Vaynerchuk (ECHT KIJKEN!) duurt 41 minuten en is ontzettend leerzaam. Must see! Nog zo’n wijze les uit dit interview: ‘Small wins all the time in business! You know how dumb big companies are?’

Gemixt met mijn eigen kennis en ervaring van mediawetenschappen en online communicatie hield ik deze boodschap voor: ‘You’re in the media business, so you share your compassion’.

De lezing ‘Online mensenrechten in een digitaal tijdperk’ hield ik voor IARF Nederland op 24 mei 2014. Nieuwwij.nl berichtte hierover. IARF zet zich in voor het fundamentele recht op godsdienstvrijheid en bevordert begrip en respect tussen mensen uit verschillende godsdienstige tradities. Onder meer de Verenigde Naties consulteert de IARF over deze belangrijke kwesties.

Neem contact met mij op als je meer wilt weten over dit onderwerp.

Mijn lezing heb ik op Slideshare gezet.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone