06-34009124 hallo@isimedia.nl
Geef je stem:
(Gemiddeld: 4.1)

Arjen Lubach hijgt heel makkelijk mee. Dat dat – eindelijk – een wake-up call bij mensen veroorzaakt is positief. Maar wil je meehossen met een opportunist die op punten erg kort door de bocht gaat en voorbij gaat aan belangrijkere zaken? 

In zijn laatste aflevering van het seizoen besteedde presentator Arjen Lubach in zijn programma ‘Zondag met Lubach’ aandacht aan Cambridge Analytica, het bedrijf dat in 2014 data van miljoenen Facebookers gebruikten om psychologische profielen te maken. Lubach organiseert daarom het Facebook-event #byebyefacebook op woensdag 11 april om Facebook vaarwel te zeggen.

Naïef en onverstandig

Stoppen om die reden is naïef. Stoppen met Facebook heeft geen enkel nut als je bedrijven waarmee Facebook samenwerkt (of in bezit heeft) ook niet vaarwel zegt: Whatsapp, Instagram. Maar ook third-parties: met die handige Facebook-inlog op AirBnB inloggen weet je wel. Dat soort stuff.

Met spoed weglopen naar alternatieven ‘van horen zeggen’ is daarbij onverstandig. Je kan zomaar van de regen in de drup belanden als je zelf niet nadenkt over je online gedrag, het delen van info, je doelstellingen waarvoor je sociale media gebruiken. Weet wat je doet, en stap niet in rare spelletjes waardoor je je gegevens deelt die je niet wilt delen.

Bovendien, van 12.000 Lubach-weglopers op 2,2 miljard leden ligt Facebook niet wakker. Iedere 7 seconden komt er een account bij. Vooralsnog is Facebook too big to fall.

De datadiefstal van Facebook is groot met 87 miljoen gestolen accounts. Maar ging je af van Twitter toen daar 32 miljoen accounts werden gehackt? Of stapte je weg toen Instagram werd gehackt? En let op, er komen nog meer data breaches.

Arjen Lubach biedt geen alternatief

Ronduit zwak is dat Lubach geen alternatieven biedt. Het is makkelijk scoren nu de mediagolf op zijn hoogst staat.Het oogt naar volksmennerij nu hij eenmaal succes heeft gehad met uberleuke Trump-filmpjes en het binnenhalen van een Televizier-ring.

Maar waarom is hij stil over datamaximalisatie bij andere tech-bedrijven (Google, Amazon, Apple, Microsoft, Spotify en ga zo maar door).

Alternatieven

Wat zie je als alternatief? Betere privacyplatforms dan Facebook zijn embryonaal en kunnen net zo min echte garanties geven over je veiligheid. Tegelijk is het aan de vrije markt om met goede alternatieven te blijven komen. Die zijn er geweest (zoals Ello, Duckduckgo), maar vooralsnog kleinschalig of in ontwikkeling (zoals Diaspora of Signal).

Kies zelf als consument wat je belangrijk vindt aan privacy en transparantie hoe bedrijven met je gegevens omgaan.

De pubertijd van sociale media is aangebroken

De Facebook-kwestie nu is een voorbode van wat gaat veranderen. We zijn definitief in de pubertijd van sociale media beland op weg naar verdere digitale transformatie van de samenleving.

Tien jaar geleden was het leuk en onschuldig. Ik deed net zo hard en vrolijk aan mee. Nu zien we nadelen. Datalekken waren te makkelijk te verdoezelen.Businessmodellen werden te eenvoudig over de rug van onvoorbereide burgers uitgerold. Adverteerders tracken en profilen erop los om jou als klant te winnen.

Twitter is 12 jaar. Facebook is nu 14 jaar oud. Google pas 20 jaar. Het zijn grotendeels pubers. In de pubertijd maak je belangrijke ontwikkelingen door. Je wordt geslachtsrijp, volwassen. Dat brengt inzichten met zich mee en onzekerheden mee zowel voor organisaties als consumenten. Het was leuk, nu zijn we verontwaardigd. Daar moeten we doorheen. De volgende fase is groeien naar volwassenheid.

Onder meer met nieuwe rechten wordt die volwassen fase vormgegeven. Rechten rondom dataportabiliteit, dataminimalisatie of het recht om vergeten te worden bijvoorbeeld. De nieuwe privacywetgeving AVG is een structurele verbetering voor consumenten. Het verbetert transparantie, vraagt meer inzet van bedrijven en zal over enkele jaren zich uitkristalliseren.

Bye bye Facebook voor jou?

Je bepaalt zelf of je blijft of weggaat van Facebook. Denk dan ook na over Bye Bye Google, Bye Bye Whatsapp, Bye Bye Instagram. Wellicht is het een suggestie mediawijzer om te gaan met de kanalen die nu zo populair zijn in plaats van wegrennen.

Wat doe je zelf? Wat deel je dat privacygevoelig is? Hoe vaak heb je je laatste wachtwoord gewijzigd? Hoe vaak schoon je je online sporen op (cookies, browsergeschiedenis, Facebook tijdlijn, gedeelde foto’s, reacties op fora)?

Should I stay or should I go?

The Clash zong het al

Darling you gotta let me know
Should I stay or should I go?
If you say that you are mine
I’ll be here ’til the end of time
So you got to let know
Should I stay or should I go?

 

Weet wat je zelf doet online. Bedachtzaam zonder mee te rennen met de waan van de dag. Ik ben benieuwd wat jij gaat doen.

 

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken. Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.