Social media strategie: hoe doe je dat nou?
4.5 (90%) 2 votes

Eerst het doel, dan het plan, dan gaan doen en vooral ook meten. Dat zijn de belangrijkste elementen van een succesvolle social media strategie te gebruiken. Het ontwerpen van een social media strategie is essentieel voor je naamsbekendheid en voor leads. Maar hoe doe je dat nou?

Zoveel modellen, zoveel plannen. Een handige strategisch concept vind ik het Social Media Strategic Plan dat je op Searchenginewatch vindt.
Angie Schotmuller beschreef het eind vorig jaar in deze blog over ROI van social media.

Social media strategie

Haar strategische planning bestaat uit een aantal elementen:

1. Bepaal je scope
2. Bepaal de doelen van de doelgroep
3. Definieer je social media missie (‘waartoe zijn we op aarde)
4. Definieer je social media doelen
5. Omschrijf 1 of 2 KPI’s voor ieder afzonderlijk doel
6. Bepaal je tactiek voor ieder doel
7. Kies een meetmethode voor iedere tactiek

Belangrijke les is ook: kijk naar de overkoepelende organisatie en niet direct naar de uitvoering. Uiteraard moet je je social mediamiddelen onder de knie hebben, maar het is nog belangrijker dat er een samenhang en effectiviteit in het gebruik ervan is te ontdekken. Je bent niet de enige overigens die in de valkuil stapt maar meteen te beginnen. ‘Slechts’ 20% van de marketeers plant zijn social media bewust in. Veel te winnen dus!

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone