Hallo! Hoe kunnen we je helpen?
Afdrukken

SPAM: Tegengaan van spam met DKIM, DMARC en SPF

Spam is van alle tijden. Helaas kom je er nooit van af, maar samen kunnen we wel een aantal dingen doen om spam te voorkomen of te blokkeren. 

Ondervind je problemen met mails die je naar verstuurd omdat deze in de spam map aankomen of worden geweigerd omdat het als spam wordt gezien? Dat oplossen wordt steeds ingewikkelder. Er zijn diverse redenen waarom een ontvanger je mails als spam binnen krijgt, of zelfs niet ontvangt.

Helaas is een 100% garantie op succesvolle bezorging onmogelijk. Je blijft namelijk altijd afhankelijk van hoe de ontvangende partij jou mails behandeld.  In dit artikel bespreken we de meest voorkomende vormen en wat je hier aan kunt doen om de kans dat dit voorkomt zo klein mogelijk te maken.

Dit doen we volledig gratis voor je:

DKIM-record instellen

Met DKIM (DomainKeys Identified Mail) wordt elke e-mail die je verstuurd ondertekend met een -digitale handtekening. Deze handtekening wordt gebruikt om te bewijzen dat jij de afzender van de e-mail bent. Zo kunnen spamfilters zien of een e-mail echt van jou afkomstig is, of van iemand die jouw e-mailadres gebruikt om spam te versturen. Wij stellen deze ‘DKIM-records’ gratis voor je in.

SPF-record instellen

SPF is de afkorting voor Sender Policy Framework. Het is een protocol dat ontworpen is om het ontvangen van spam te voorkomen/verminderen. Met een SPF-record geef je aan welke mailservers/IP-adressen geautoriseerd zijn om namens het domein van het versturende e-mailadres te mogen mailen.

De mailserver van de ontvangende partij zal dan op basis van een SPF-check kijken of het IP-adres welke de e-mail probeert af te leveren hiervoor wel geautoriseerd. Er wordt dan gekeken naar welk e-mailadres het versturende e-mailadres is en er wordt dan gecheckt of in de DNS van dat domein het IP-adres van de mailserver wel vermeld staat. Op basis van een aantal codes in het SPF-record wordt door de ontvangende mailserver bepaald of de e-mail wel of niet doorgelaten wordt.

DMARC-record instellen

DMARC-records informeren de e-mail ontvangers of een domein staat ingesteld voor DMARC. Mocht dit zo zijn dan bevat het DMARC record het DMARC-beleid dat de domeineigenaar wilt toepassen. Het DMARC record wordt gebruikt door e-mail ontvangers die DMARC hebben omarmt. Dit resulteert in het bijhouden van alle berichten die naar je domein zijn verzonden, rekening houdend met jouw DMARC beleid. En maakt het versturen en ontvangen van mail minder spamgevoelig

Outbound filtering

Met ‘Outbound Filtering’kunnen we spammers identificeren en blokkeren om een betrouwbare e-maillevering te garanderen. Met Outbound Filtering voorkomen we problemen met de levering van e-mail die worden veroorzaakt door blacklisting van IP-adressen.

Dit zijn enkele technieken die we gebruiken om je te helpen in de strijd tegen spam – en goede bezorging van jouw e-mail. Ervaar je desondanks problemen bij het ontvangen of versturen van mail, dan helpen we je om samen een oplossing te vinden.

 

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatieadviseur Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatie-aanpak voor jouw organisatie te bespreken.

Particuliere vragen beantwoorden we niet.

Bel of app tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.