Geef je waardering:
( 0 bezoekers gaven gemiddeld een 0 aan dit artikel.)
In de trainingen die ik geef, leg ik vaak uit dat wat mij betreft de enter-toets een stuk kleiner mag. Want voordat je het weet, heb je spijt van een bericht en geldt internetwet #1: eenmaal op internet, altijd op internet.

Daarmee bedoel ik: denk na voordat je een bericht plaats. Of dat nu op Twitter en Facebook is, of een SMS-bericht of een e-mail: denk na wat je doorstuurt. Daar heb ik onlangs een handig ezelsbruggetje bij gevonden op de interwebs: THINK. Voordat je spreek, twittert of facebookt, overweeg T.H.I.N.K.:

T – Is it true?
Is het waar wat je doorgeeft? Werkt de link? Verspreid je doelbewust leugens, of wil je mensen op weg helpen met goede bronnen?

H – Is it helpful?
Help je anderen met je bericht? Geef je meerwaarde? Of breek je mensen simpelweg af, doe je ze tekort of ben je aan het treiteren?

I – Is it inspiring?
Niets is prettiger dan mensen aanraken met jouw passie. Verwarm je omgeving, geef je inspiratie door en geniet van je social mediakanalen en je vrienden. Een mooie spreuk vind je vaak in een fortune cookie bij de Chinees. Zou het niet mooi zijn als al jouw berichten fortune cookies voor je contacten zijn?

N – Is it necessary?
Je mag reageren, maar je hoeft niet. Soms is het wel zo prettig niet te reageren. Dan communiceer je ook. Kijk maar naar kleine kinderen. Als ze een keer met opzet niet luisteren of in huilen uitbarsten als ze hun zin niet krijgen, kun je ervoor kiezen geen contact te maken. En pas aandacht te geven als de ander iets positiefs toevoegt.

K – Is it kind?
Waarom zou je niet altijd vriendelijk en behulpzaam zijn? Zachte woorden doen het beter dan harde taal.

En het leuke van het T.H.I.N.K.-model is: je kunt het ook buiten social media gebruiken. Immers, de tong kent geen botten, maar kan met gemak een hart breken.

think2

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone