Tien geboden voor de kerk op social media
Geef je waardering

Op de Leven en Geloven beurs in de Utrechtse Jaarbeurs mocht ik een lezing geven over de kerk op social media. Op verzoek van deelnemers van mijn lezing heb ik de presentatie online gezet: de Tien geboden voor de kerk op social media.

 

Kerk en social media: tien geboden

 

1. Wees niet bang

Zeker tot een tijd terug was er een soort angst voor nieuwste media. Vunzigheid, ellende en geweld zouden domineren. Maar soms zit daar ook een eigen angst onder hoe social media werkt.
In beide gevallen is het ‘gebod’: wees niet bang. Overal komt narigheid voor en de vraag is eerder: hoe ga je daarmee om, en hoe laat je de positieve kant zien, in plaats van afwijzen en niet gebruiken.

2. Bepaal je doelen

De meeste social media zijn zeer makkelijk in het gebruik. Drie keer klikken en je hebt een account. Omdat het zo gemakkelijk is, worden doelstellingen nogal eens vergeten. Waarom begin je met Instagram of Facebook? En wat wil je ermee bereiken?

3. Zorg voor een goede digitale presentie

Eenduidigheid en herkenbaarheid is belangrijk. Zorg voor een goede, professionele presentie. Dus geen vage foto’s, verschillende accountnamen of gebrek aan herkenning.

4. Bepaal wie je wil bereiken

Focus op wie je wilt bereiken en hoe je dat als kerk op social media wilt doen. Ik hoor vaak ‘de jongeren’. Maar vergis je niet: jongeren zijn net zoveel online als ouderen, en willen soms helemaal niets te maken hebben met oudere generaties.

5. Maak de connectie

The proof of the pudding is in de eating. Kerk op social media betekent participeren en de dialoog aangaan. Breek je zendmast af en ga in gesprek. En dat begint door contact te maken met iedereen die je wilt bereiken. Zie ook gebod 7.

6. Vul je profielen helder in

De informatie die je geeft in je profielen, moet zo helder en herkenbaar zijn. Social media gebruiken die informatie om andere gebruikers met je te kunnen matchen. En voor gebruikers op zoek naar nieuwe contacten, helpt het als je aangeeft wie je bent, wat je online doet en hoe en waarvoor je open staat.

7. Luister

Eigenlijk moet dit het eerste gebod zijn. Ik noemde al: breek je zendmast af. Van slechts berichten de wereld in slingeren is geen mens beroemd geworden. Tenzij je Justin Bieber heet. Luister eerst naar wat je omgeving zegt en hoe je daarmee wilt interacteren. Je kunt daarvoor diverse ‘social listening’ tools gebruiken.

8. Zorg voor waardevolle content

Meerwaarde en geen Hans Eenheidsworst graag. Je kunt schrijven wat je wilt, maar herkauwen van teksten heeft weinig nut. Het is niet boeiend.

9. Heb er plezier in

Is dit een gebod? Nee. Ik kan je niet verplichten plezier te hebben. Maar het helpt wel. Als je er lol in hebt, zul je zien, dat het allemaal een stuk leuker wordt en de contacten onderling ook een stuk aangenamer. Laat je zuurpruim maar thuis.

10. Neem de tijd

Rome en Wittenberg zijn niet op 1 dag gebouwd. Neem daarom de tijd, hoe snel social media ook op je overkomen. Speed of light? Zeker. Maar laat je niet gek maken.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone