06-34009124 [email protected]

Op 4 mei is Nederland twee minuten stil. Elk jaar vindt om 20.00uur de Nationale Herdenking plaats voor al diegenen die in de Tweede Wereldoorlog en daarna in oorlogssituaties en vredesoperaties omkwamen.Die stilte geldt in het openbare leven, van rijksgebouwen tot vervoerders, van scholen tot supermarkten. Ook op sociale media wordt het stiller dan anders.

10 jaar Twitterstilte

In 2009 riep ik – onder mijn toenmalige twitteraccount @isidorusweb, dat niet meer bestaat – voor het eerst op tot een Twitterstilte. Een jaar later kreeg dat veel navolging. Toen plaatsten binnen een half uur meer dan 200 mensen mijn oproepje.

Dat kreeg veel nationale pers, zoals de Volkskrant, Parool, Websonic, Marketingfacts, Metronieuws, HP/De Tijd, RTL Nieuws, NCRV Radio, ComputerIdee tot in België toe in de Gazet van Antwerpen.

Dat is alleraardigst en de twitterstilte vindt ieder jaar nog steeds navolging, ook op andere momenten, zoals de twitterstilte voor slachtoffers van een busongeluk in Zwitserland waarbij 28 mensen om het leven kwamen. Het woord ‘twitterstilte’ haalt – wie weet – nog eens de Dikke Van Dale.

Reputatieschade

Voor bedrijven en organisaties ligt dat anders. Je kunt reputatieschade oplopen als je gaat posten tijdens die 2 minuten nationale stilte, waaraan zeker 9 op de 10 Nederlanders meedoen. Het is een soort etiquette geworden. Uit de bundel fatsoen moet je doen: Nederland is 2 minuten stil.

Het kan fout gaand omdat berichten vooraf staan ingepland en precies de lucht ingaan tijdens de (digitale) dodenherdenking.

Voorkomen is echter eenvoudig:

Als je met scheduled posts werkt, stel ze dan nooit in op de hele uren Beter is op afwijkende tijden, zoals 7 over, of 12 over het heel.  Je kunt overigens beter nalaten berichten in te plannen op Twitter, dat vooral een real-time platform is, nietwaar?

Mocht je toch een bedrijfsongelukje oplopen en tijdens de nationale herdenking gepost wordet, biedt dan passend en zo snel mogelijk je excuses aan. Transparantie en eerlijkheid loont. Je fout toegeven wordt snel geaccepteerd.

Voorbeelden  ‘doorbreken’ Twitterstilte

Enkele bekende voorbeelden van bedrijven die – per abuis – de mist ingingen en hun excuses aanboden, van bol.com tot Omroep Brabant.

Kortom. Tip van de dag: Zorg dat je tijdens Dodenherdenking tussen 20.00 en 20.02uur geen automatische berichten ingepland hebt staan op sociale media. Het kan vanwege #twitterstilte en #dodenherdenking verkeerd over komen. 

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatieadviseur Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken.

Particuliere vragen beantwoorden we niet.

Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar [email protected] of ga door naar het contactformulier.