Geef je waardering:
( 23 bezoekers gaven gemiddeld een 4 aan dit artikel.)
Of je nu een magazine, app, twitter of een mobiele website hebt: het draait om unieke informatie die jouw bezoeker bindt aan jou. Ik geef je vijf tips hoe je jouw ideale contentstrategie samenstelt.

Content is een containerbegrip voor alle informatie die je aanbiedt, in welke vorm ook: nieuwsberichten, banners, powerpointpresentaties, infographics, foto-albums. Contentstrategie is een hip woord om al je communicatie-uitingen op elkaar af te stemmen. Hoe doe je dat?

Tip 1: Zet je content centraal

Bill Gates, een van de rijkste mensen op aarde, zegt dat hij geregeld naar de katholieke kerk gaat met zijn gezin. Mogelijk inspireerde de kerk zijn beroemde uitspraak ‘Content is king’. En dan klopt het dubbel en dwars: juist op websites, facebookgroepen en apps draait het om de inhoud.

De content zet je centraal. Niet het communicatiemiddel. Dan hoef je je niet af te vragen wat je precies met Twitter, Pinterest of je app moet doen. Ook ga je niet kopje onder in de veelheid aan mogelijkheden.

Zet in een contentplan onder meer:

  • wat wil je bereiken
  • voor wie en met wie publiceer je je content
  • wie de content gaat maken
  • wanneer ga je content publiceren, en waar
  • hoe evalueer je de content

Tip 2: Maak een contentkalender

Daar ga je dan: je ontwikkelt een website, of een app. Het is tijdrovend, vraagt veel van de organisatie en kan kostbaar zijn. Het echte werk begint daarna: redacteuren gaan publiceren en doelgroepen benaderen. Dat kan je dan beter slim doen, zodat de vele zweetdruppels het ook waard zijn. Stem daarom het verspreiden van je content op elkaar af. Dat kan met een kalender waarin je thematisch of chronologisch bepaalt welke content op welk kanaal komt.

Tip 3: Wees consistent in je tone-of-voice

Je contentstrategie is het kompas dat jouw richting geeft. Het geeft je houvast en zorgt ervoor dat je consistent bent. Want een consistente tone-of-voice zorgt ervoor dat je herkenbaar wordt. Je tone-of-voice is de vertaalslag van je kernwaarden.

Tip 4: Stimuleer en hou vol

De Sagrada Familia in Barcelona is een enorme kathedraal dat nog steeds niet af is. Voor je online communicatie inspanningen geldt dat ook: eenmaal begonnen is altijd bezig zijn. Daarom: hou vol, en houd het enthousiasme van de redactie, de werkgroep communicatie brandend. Motiveer de mensen ‘on the ground’. Of, zoals een topman van een vliegtuigmaatschappij eens zijn: zonder de kofferdragers kunnen we niet vliegen en onze klanten een positieve ervaring meegeven.

Tip 5: van real life naar online, en weer terug

Je website, je app of facebookgroep is er voor om die mensen, en nieuwe mensen, te ontmoeten. Waar mensen elkaar willen inspireren. Daarom is het belangrijk om real life en online op elkaar aan te laten sluiten. Niets zo frustrerend als een flitsend uitnodigende website en een deceptie bij een klantonvriendelijke balie. Dan haken nieuwkomers af, en weg is je imago. Zorg dus voor evenwicht.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone