Coronacrisis, intelligente lockdowns, quarantaine. Drie woorden die 2020 kenmerken. En voeg deze eraan toe: veilig thuiswerken. Steeds meer mensen werken vanuit huis en maken verbinding met het eigen organisatienetwerk. Dat geeft extra veiligheidsrisico’s voor je organisatie. Daarom deze praktische checklist om veilig thuiswerken te bevorderen, want thuiswerkfaciliteiten zijn blijvend onmisbaar. Voorkom ongelukken met deze 8 veilige thuiswerktips.

#1 Werk in een beveiligde omgeving

Met een VPN kun je je medewerkers veilig verbinden met de server van je organisatie. Daarmee krijgen medewerkers hetzelfde scherm te zien als op kantoor. Zorg als organisatie dat alleen bepaalde IP-adressen een verbinding mogen maken. Gebruik bij voorkeur een vaste kabel: dat is stabieler en veiliger.

#2 Beveilig je apparaten

Bij voorkeur gebruik je thuis alleen zakelijke apparaten: laptop, tablet, smartphone. En ieder apparaat dien je te beschermen met beveiligingssoftware. Ook voor mobieltjes, zoals software om gegevens te kunnen wissen als een apparaat kwijt of gestolen is, om persoonlijke en zakelijke gegevens te kunnen scheiden en om installatie van apps te beperken.

#3 Updaten, updaten, updaten

Zorg altijd voor de laatste updates van besturingssystemen, software en apps.

#4 Let op phishing

Let op phishing mails. Krijg je mailtjes die je niet verwacht of van een onbekende. Open geen bijlagen, klik nergens op, laat geen gegevens achter en reageer ook niet per mail. Juist in de coronacrisis neemt het aantal phishingmails van cybercriminelen enorm toe. Krijg je als medewerker een dergelijke mail, meldt het bij je organisatie

#5 Doe de Basisscan Cyberweerbaarheid

Het Digital Trust Center van het Ministerie van Economische Zaken heeft een scan ontwikkeld waarmee je in 5 minuten weet hoe goed je ervoor staat met veilig digitaal ondernemen. De scan gaat in op vijf basisprincipes:

  • Inventariseer kwetsbaarheden
  • Kies veilige instellingen
  • Voer updates uit
  • Beperk toegang
  • Voorkom virussen en andere malware

Bezoek https://www.digitaltrustcenter.nl/

#6 Communiceer veilig, overleg veilig

Let goed welke communicatie- en online vergader tools je gebruikt. Niet alles is even veilig.

#7 Zorg dat iedereen op de hoogte is

Medewerkers, vrijwilligers: iedereen in je organisatie die vanuit huis werkt, loopt een zeker risico. Informeer iedereen en zorg ervoor dat je mensen zich bewust zijn hoe je veilig thuis kunt werken.

#8 Inventariseer de ‘kritieke processen’ van je organisatie

Het Nationaal Cyber Security Centrum van het Ministerie van Justitie en Veiligheid definieert een kritiek proces als ‘de uitval ervan al snel bedreigend is voor het realiseren van de organisatiedoelen’. Prioriteer je processen naar top, hoog of gemiddeld zodat je later, als de nood aan de man is, maatregelen gepast kunt nemen. Check vervolgens welke thuiswerkmogelijkheden onmisbaar zijn voor de kritieke processen, welke risico’s er aan vast zitten (‘Wat kan er gebeuren als…’) en wat je vervolgens kunt doen. Richt zonodig alternatieven in.