Vier tips om je kerk website te verbeteren
Geef je waardering

Deze week kwam de jury van de Webfish Awards bij elkaar om de winnaars te bepalen. Zij worden aanstaande zaterdag op het landelijk congres Kerk2013 in Utrecht bekend gemaakt. Wat opvalt is dat de kwaliteit van de website toeneemt, maar ook dat er nog veel te winnen is. Daarom geef ik vier tips om mensen nog beter te bereiken via de kerkelijke website.

#1 Zorg op je kerk website voor een welkom

Wanneer voel je je ergens welkom? Precies, als er een heerlijk dampende kop koffie wordt geserveerd, dat er aantrekkelijk uitziet. Dat is ook met websites het geval. De eerste uitstraling bepaalt of bezoekers van je website blijven hangen. Dus geen Tale Kanaäns en mensen niet letterlijk ‘welkom’ heten. Trek bezoekers in je website, betrek hun bij jouw verhaal dat je wilt vertellen. Want wat denken je bezoekers als ze jouw website bezoeken: Wat kan ik hier doen? Wat is dit voor site? Wat hebben ze voor mij en hoe snel krijg ik dat? Waarom moet ik op deze website zijn en niet ergens anders?

#2 Zorg op je kerk website voor een banaan

Mensen voelen zich welkom als ze krijgen wat ze verwachten. Dat kun je bevorderen door ze een banaan aan te bieden. Geen letterlijke Chiquita, maar een opvallende button waarmee je je bezoekers verleidt naar de plek waar jij ze wilt hebben. Volg de wijze raad van Seth Godin op: ‘Dwing jezelf om iedere pagina zo te ontwerpen dat ze maar één onderwerp hebben. Dat is de banaan. Maak die groot, geef het en kleur en maak het voor de hand liggend.

#3 Zorg op je kerk website voor toptaken

Veel websites maken geen keuze in het aanbod dat ze hebben en dus zie je bij veel kerkelijke websites dat ze vol informatie staan. Trap niet in die valkuil. Welkom heten, betekent ook dat je mensen snel helpt. Dat kan door met toptaken op je website te werken. Toptaken zijn bijvoorbeeld: informatie aanvragen, een verslag downloaden of een vraag stellen aan de predikant. Maak een lange lijst van taken, en kort die in. Maak daarvan een top 5 en kies de beste drie.

#4 Zorg op je kerk website voor een call-to-action

Verleid mensen om de interactie op je website aan te gaan. Een goede call-to-action bevat een werkwoord, vertelt de bezoeker wat hij moet doen, heeft urgentie en vertelt wat er volgt: jij doet dit, wij doen dat. Voorbeeld: Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week de preek van de week.

Met deze vier tips maak je je kerkelijke website aantrekkelijker en interessanter voor je bezoeker. Je kunt er mensen veel beter mee bereiken en helpen je zodat bezoekers niet afhaken.

Dit artikel verscheen eerder vandaag op CIP.nl in een reeks van artikelen in aanloop naar het congres Kerk2013 over kerk en nieuwe media; aanstaande zaterdag in Utrecht.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone