06-34009124 hallo@isimedia.nl
Wat vind je van dit artikel?
(Gem. 4.7 / 5)

Als je serieus aan de slag gaat met een communicatiestrategie, wil je niet dat het mislukt. Je wilt geen geld in de sloot gooien, en je wilt de zweetdruppels die je er aan besteedt, terugverdienen. Uiteraard. Je slaagt daarin als je deze 5 tips volgt voor het uitwerken van een effectieve communicatiestrategie voor korte campagnes of evenementen.

1. Bepaal je doelstelling

Wat is het doel van je campagne of evenement? Wat wil je ermee bereiken? Wil je je merk verbeteren? Wil je je organisatie beter positioneren? Wil je mensen aantrekken? Kondig je een strategisch keuze aan?

Door het doel van de communicatie te begrijpen, kun je een beter plan van aanpak maken om dat doel te bereiken. Ik kan er niet genoeg op hameren: zonder doel en zonder focus werkt je aanpak een stuk minder.

2. Begrijp het waarom en waardoor

Ik heb de neiging om bij strategiesessies even een stapje terug te zetten, zodat ik mijn opdrachtgevers kan aanmoedigen zich af te vragen: Waarom doe je dit? Of: waardoor doe je dit? Als je dat beter snapt, dan helpt dat om je verhaal te vertellen op een manier die blijft hangen bij de mensen die je wilt bereiken. Dat geldt in het klein. In het groot. Zowel voor interne als voor externe communicatie.

3. Laat je doelgroep het voelen

Mensen worden het meest getriggerd door nieuws, aanbiedingen of promoties als ze er iets bij voelen. Als je lezer emotie voelt, is dat hun eigen aanmoediging om te reageren. Als ik een filmpje zie op YouTube, een post lees op Facebook of een tweet die mij emotioneel raakt, deel ik het met mijn contacten. Het delen van je content is een extreem belangrijk distributiekanaal voor het slagen van je communicatiestrategie. Als dat gebeurt, kunnen verhalen ‘viraal’ gaan (en nee, een virale campagne bedenken is geen makkie).

4. Onderzoek het probleem

Ik bedoel daarmee: welk probleem probeer je op te lossen voor je doelgroep? Omschrijf de pijnalinea eens goed, als starter voor je verhaal.
En beantwoord het probleem van je doelgroep met jouw oplossing. Hoe ziet de wereld van de klant eruit als de pijn is weggenomen?
Als je het probleem herkenbaar omschrijft, en je erbij vertelt hoe jij het gaat oplossen, helpt dat mensen voor jou te kiezen.

5. Vertel gewoon een goed verhaal

Weet de juiste invalshoek te vinden om je verhaal te vertellen dat oprecht is en mensen boeit. Niet voor niets verschijnen er veel boeken en blogs over storytelling. Wanneer je een evenement communiceert (of een nieuwe dienst start), zorg er dan voor dat je weet welk verhaal je framet en welke toon je aanslaat.

Goede verhalen worden door succesvolle cabaretiers verteld. Of bij bij het kampvuur. Die blijven het meest plakken. Gitaartje erbij, knetterende houtblokjes. Je doet je ogen dicht en je ziet het voor je:

(Maar of je dit knisperende haardvuur 2 uur volhoudt? Best lastig. Pak daarom je verhaal kort en krachtig in. Wijd niet uit.)

 

 

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken. Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.