Waarom kantoorartikelen een effectief marketinginstrument blijven

In een wereld waar digitalisering steeds meer aan de orde van de dag is, is het moeilijk om op marketinggebied traditionele kantoorbenodigdheden een grote rol toe te kennen. Maar vergis je niet, het succes van sticky notes, pennen & co., blijven een grote aantrekkingskracht op mensen houden. Kijk maar wat er gebeurt als je op de beursvloer of met een informatiestand staat. Pennen en geeltjes worden het meest meegenomen. Vaak ontwikkelt zich daaruit een ware verzamelhype, zodat de reclameboodschap van je organisatie ook jaren later nog aanwezig is. In dit artikel neem ik je mee op een uitstapje naar deze onverwachte fascinatie voor kantoorartikelen: hoe zet je ze effectief voor marketingdoeleinden in en waarom blijven ze – letterlijk – bij de doelgroep plakken.

Waarom hebben dit soort promotionele artikelen zo’n positief effect?

Promotionele artikelen hebben in de eerste plaats een psychologisch effect. In marketingtermen heet dat subliminale reclame. Dit betekent dat het onderbewustzijn van je (potentiële) klant het verlangen activeert om dergelijke promotionele artikelen te kopen. Bovendien is er een wederkerige reflex die bij je klant het gevoel opwekt dat hij je organisatie bedankt voor het relatiegeschenk: geven en nemen (sla Chialdini er maar eens op na). Deze reflex wordt versterkt als de reclamemiddelen super praktisch nut hebben. En als ze daarbij van zeer hoge kwaliteit zijn, heeft dit een positief effect: je organisatie wordt als vrijgevig gezien. En dat zorgt er weer voor dat je diensten of producten sneller worden afgenomen. Want je klanten of doelgroep krijgen door deze freebies een groter vertrouwen. Het vertrouwen vloeit weer voort uit de waardering, die je organisatie of bedrijf aan de klant overbrengt. Dat is de psychologie achter het ‘geeltje’.

Waarop moet je speciaal letten bij de keuze van promotieartikelen?

Promotieartikelen hebben als doel een langdurige klantenbinding te stimuleren. Dan is het belangrijk dat ze lang meegaan. Daar betaal je misschien voor, maar je krijgt er veel voor terug. Let daarom bij promotionele artikelen op:

  • hoge kwaliteit van bijv. de papiersoort
  • aantrekkelijk ontwerp
  • vorm die de aandacht trekt
  • relevantie voor de doelgroep
  • relevantie voor de gelegenheid

Denk waarvoor je je reclamemateriaal gebruikt. Het is slim om één deel overal en altijd te gebruiken. Het andere deel kan je gebruiken voor bepaalde afdelingen, projecten of voor specifieke gelegenheden, om er gericht de aandacht op te vestigen. Op die manier onderscheid je je van de massa. Zorg voor het ‘aha’-effect bij je doelgroep. Het is helemaal niet duur om je de promotionele producten op maat te laten aansluiten bij de desbetreffende doelgroep. Kantoorbenodigdheden hebben het voordeel dat zij op bijna alle gebieden kunnen worden gebruikt, zodat het raadzaam is ze steeds in te zetten als onderdeel van de marketingcampagne.

Wat zijn de meest populaire promotionele producten?

Sticky notes (geeltjes dus) en balpennen behoren tot de echte vaste waarden. USB-sticks, mokken en coffee-to-go-bekers worden ook steeds populairder.

Sticky notes een integraal onderdeel zijn van je marketingcampagne?

De praktische geeltjes hebben mensen altijd gefascineerd. Dat komt vooral door de wisselwerking in het praktische gebruik, het aantrekkelijke design en de onvergelijkbare ‘haptiek’ die van de geeltjes geliefd in het dagelijkse leven maken.

Dat is nog niet alles: sticky note pads hebben veel meer voordelen. Ze zijn altijd en overal gemakkelijk te gebruiken. Je kunt ze bijvoorbeeld eenvoudig op het bord vastplakken tijdens een vergadering. Daar heb je geen pc met internetverbinding voor nodig. Ze verzamelen en ordenen gedachten en je kunt ze dus voor brainstorm-sessies of daily’s gebruiken. Je kunt ze naar behoefte in een handomdraai aanvullen, wijzigen of verwijderen. En ze stimuleren het oude vertrouwde handschrift.

Daarbij zijn ze door hun individuele vormgeving onmiddellijk zichtbaar. Je kunt sticky notes niet over het hoofd zien. Aangezien de ruimte op de briefjes beperkt is, dwingt het de medewerker kernboodschappen te formuleren. Deze kun je vaak van een grotere afstand lezen. Als je structuren en processen visualiseert, kun je sticky notes op een zeer flexibele manier gebruiken. Aangezien zij geen technologie vereisen, bevorderen zij de communicatieve uitwisseling tussen de bij de bijeenkomst betrokken personen. Geeltjes zijn van alle tijden. Verbluffend, toch?

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: