Geef je waardering:
( 11 bezoekers gaven gemiddeld een 3 aan dit artikel.)
Een zoekmachine is een website waarop je kunt zoeken naar andere websites. De zoekmachine werkt door andere websites te verzamelen en op een bepaalde manier op volgorde te zetten. Hoe beter een zoekmachine dat kan doen, des te populairder de zoekmachine wordt.

Voorbeelden van zoekmachines

Zoekmachines zijn bijvoorbeeld Google, Bing, Yahoo, Altavista of DuckDuckGo.
Je hebt ook metazoekmachines. Dat zijn zoekmachines die zoekmachines doorzoeken of die zich alleen op landen richten.

Wat is een algoritme?

Een zoekmachine ordent alle verzamelde websites met ingewikkelde berekeningen: algoritmes. Een zoekmachine heeft meerdere algoritmes, maar zal nooit zeggen hoe ze hun berekeningen doen: dat is immers hun business model waarmee ze geld verdienen.

Voordelen van een zoekmachine

Het grote voordeel van een zoekmachine is dat via 1 loket de hele wereld opengaat. Voordelen:

  • razendsnel relevante informatie
  • handig om even snel een begrip op te zoeken
  • je kunt er producten en artikelen (webwinkels) vergelijken
  • je kunt het laatste nieuws vinden
  • als bedrijf kun je makkelijker gevonden worden

Nadelen van een zoekmachine

Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Nadelen van zoekmachines zijn bijvoorbeeld:

  • je zoekt nooit real-time
  • je zoekt niet het hele internet door, maar slechts een deel
  • je moet concurreren om bovenaan te komen vanwege de enorme hoeveelheid webpagina’s
  • adverteren kan best een forse investering worden

Hoe werkt een zoekmachine?

Nu wordt het een beetje technisch. Een zoekmachine bestaat uit:

  • een enorme database: hier zitten alle gevonden websites in
  • indexeersoftware: hier worden alle websites klaargemaakt om gevonden te worden. Een zoekmachine maakt een selectie welke sites ze wel, en welke ze niet wilt tonen.
  • een crawler: robotsoftware die links volgt van de ene naar de andere website en een kopie naar de zoekmachine stuurt
  • rekenformules: algoritmes die het belang en relevantie van webpagina’s bepaalt op basis van vele factoren (Google: meer dan 200)
  • een homepage: de plek waar je woorden kunt intikken om andere websites te vinden
  • de SERP: de Search Engine Result Page, oftewel: de pagina waarop alle gevonden websites worden getoond.

Simpel gezegd stuurt een zoekmachine een crawler op pad om websites te vinden. Iedere website wordt in kopie gestuurd naar de database. De indexeersoftware maakt een selectie welke websites getoond kunnen worden en via algoritmes wordt de sortering bepaald.

Kijk hoe Matt Cuts van Google uitlegt hoe een zoekmachine werkt (Engels filmpje van 3’14”):

Meer informatie over zoekmachines

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone