Kerkwebsite bovenaan in Google

Je kerkwebsite bovenaan in Google. Natuurlijk wil je online goed gevonden worden. Want nieuwe kerkgangers beginnen hun zoektocht op Google naar een nieuwe gemeente of parochie.

Dit beïnvloedt je met met SEO (zoekmachine optimalisatie): een set technieken die je gebruikt om je kerkwebsite hoog in Google te krijgen. Lees hoe doe je je kerkwebsite hoog in Google krijgt.

 

Je leest eerst de basis van zoekmachineoptimalisatie en verderop krijg je praktische tips hoe je de website van je kerk bovenaan in Google krijgt.

Wat is SEO voor kerken?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimisation (zoekmachine optimalisatie). Daarnaast heb je SEA, dat staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine-adverteren). Beide begrippen vallen onder SEM: search engine marketing. Dan heb je het drietal afko’s gelijk te pakken. SEO gaat over de gratis zoekresultaten. In vaktermen: de organische resultaten in zoekmachines.

De online vindbaarheid van je kerk verbeteren is digitaal missionair werk. Je kunt nieuwe mensen bereiken met jouw boodschap.

 

 

Basisprincipe van SEO

Je komt bovenaan in Google met je kerkwebsite als je kerkwebpagina’s zo zijn geoptimaliseerd dat je teksten aansluiten bij de zoekwoorden die je gewenste bezoekers gebruiken. Deze optimalisatie doe je op je webpagina en linkjes tussen de pagina’s of tussen (kerk)websites.

SEO doelstellingen

Als je met SEO aan de slag gaat, heb je meerdere doelstellingen:

  • goed vindbaar zijn in zoekmachines
  • vindbaar zijn op trefwoorden van je doelgroepen
  • bezoeken vanuit zoekmachines vergroten

Want zonder zichtbaarheid ben je onvindbaar. En als je onvindbaar bent, krijg je geen bezoeken op je website. En als je geen bezoeken op je website krijgt, krijg je geen klanten of nieuwe leden. SEO is daarmee een marketinginstrument en niet alleen een technisch foefje.

Wat zijn zoekmachines?

Om met SEO aan de slag te gaan, heb je zoekmachines nodig. Een zoekmachine is een website waarop je kunt zoeken naar informatie op het web. De meest bekende en meest gebruikte is Google, maar er zijn veel meer zoekmachines.

Wat houdt SEO in?

Het simpele antwoord is dus: zorgen dat als mensen zoeken via Google jouw kerk als eerste wordt gevonden: je staat met je kerkwebsite bovenaan. Zoekmachineoptimalisatie is dus het afstemmen van je webpagina’s op zoekopdrachten van je aanstaande bezoekers.

Kijk maar naar je eigen zoekgedrag:

  • Je wilt iets weten. Je hebt een koopbehoefte of je zoekt een antwoord op een vraag.
  • Je opent Google en je wilt de beste pagina’s die het probleem van de zoeker oplost.
  • Je kiest een van de eerste 5 resultaten. Je doet amper moeite (de meesten van ons) om op pagina 2 of pagina 3 van de zoekresultaten te kijken.
  • Je kerkwebsite moet dus zo goed zijn dat je kerkwebsite bovenaan in Google staat.

Wanneer gebruik je SEO?

SEO is een van de marketinginstrumenten die je kunt gebruiken om gevonden te worden. Je gebruikt SEO als je concurrende webpagina’s wilt verslaan en via de gratis zoekresultaten van Google gevonden wilt worden.

Let op: je schrijft niet voor Google, maar voor de zoeker. Als je voor Google gaat schrijven, dan ga je waarschijnlijk technieken gebruiken waarmee de zoekmachine je op den duur afstraft. Dan wordt je helemaal niet meer gevonden of kom je in digitale achterbuurten terecht.

Alles voor je websitebezoeker

SEO is een vorm van websiteoptimalisatie.  Alles schrijf je voor de gewenste bezoeker. En je bezoeker wilt:

  • een website waar je snel je informatie vindt
  • een website met kwaliteit
  • een snelle website
  • een prettig leesbare website
  • een overzichtelijke website
  • een betrouwbare website.

Is SEO makkelijk voor kerken?

Ja en nee. Voor sommige zoekwoorden is het zeer eenvoudig. Je schrijft een artikel over een zeer specifiek onderwerp waar nog niet veel over te vinden is, en hoppa: je komt in de top 5 terecht. Zeker als er weinig concurrentie is.

SEO is hard en slim werken als er meer aanbieders zijn, en je onderwerp algemener wordt. Dan wordt het ook continue werken aan je website om je resultaten te verbeteren. Je wilt immers de best gevonden kerkwebsite worden in de kerkelijke wereld.

Vertrouw niet de eerste de beste SEO-specialist die je belooft dat hij/zij je kerkwebsite bovenaan in Google krijgt met de snelheid van het licht. SEO is lange adem, en soms heb je een snel resultaat. Maar evenzovaak duurt het weken of maanden voordat je kerkwebsite wordt gevonden en geïndexeerd. Daarna kijk je of je met de juiste zoekwoorden bovenaan komt te staan. Zo niet, of onvoldoende, dan moet je dat weer aanpassen. En wachten of je kerkwebsite hoger in Google komt.

Hulp nodig?

Wij helpen jullie communicatie te professionaliseren. En dat doen we goed.

Het SEO-proces om je kerkwebsite bovenaan in Google te krijgen kent 5 onderdelen:

  • Technische SEO
  • Zoekwoordonderzoek
  • On page optimalisatie door goed e teksten
  • Linkbuilding

Met technische SEO kijk je naar de bouw van de website en de url’s. Denk daarbij aan:

  • Domeinnaam
  • Sitemaps
  • Robot.txt
  • Indexering
  • Status codes

Domeinnaam & hosting van je kerkwebsite

Ik pik er twee uit: Domeinnaam en hosting. De domeinnaam is een van de vele tientallen factoren waar Google naar kijkt. Zorg voor een makkelijke domeinnaam die past bij je kerk. Wees kort maar concreet, en vergeet de vele streepjes in een domein. Omdat een kerk lokaal gebonden is, overweeg je plaatsnaam in je domeinnaam te verwerken.

* dorpskerkbleiswijk.nl
* dorpskerkrheden.nl
* katholiekamersfoort.nl

zijn goede SEO-vriendelijke namen.

Hosting is ook zoiets. Zorg voor een betrouwbare hostingprovider, in Nederland, waarbij je website op een private server staat die snel en goed wordt onderhouden. En, als je dat belangrijk vindt, waar op dezelfde server onwelgevallige websites staan. Het liefst eentje die de kerkelijke taal spreekt.

 

Kerkwebsite bovenaan in Google? Denk aan je bezoeker

Google is er niet voor jouw website. Google is er voor je bezoeker. Dat begint met zoekwoorden vinden. En die daarna verwerken in je teksten. Denk welke woorden je gewenste bezoeker gebruikt.

Voorbeelden zoekopdrachten

* Hoe laat is de kerstviering in de Dorpskerk?
* Welke dominee is er in Leusden?
* Welke kerken zijn er in Assen?
* In welke kan ik mijn kindje dopen?
* Hoe kom ik bij de Verrijzeniskerk?
* ‘misintenties + kerk’
* huwelijkslocatie + kerk + Middelburg
* vacature predikant Veluwe

En ga zo maar door. Dit is zoekwoordenonderzoek.

Zet je kerkwebsite op Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf leest en schrijft lokaal. Daarom is een gratis vermelding superhandig, want je wordt lokaal direct goed vindbaar.

Stel je zoekt op ‘parochie Venlo’ omdat je naar Venlo bent verhuisd en je er verder onbekend bent. 

Kerkwebsite bovenaan in Google: Parochie Venlo

Kerkwebsite bovenaan in Google: Parochie Venlo

 

Je ziet hier het effect. Er zijn drie kerken die zich hebben aangemeld bij Google Mijn Bedrijf. Je kunt de route ernaartoe gebruiken, naar de website gaan, de openingstijden zien én je kunt ervaringen lezen. Een klapper van jewelst!

Nog een voorbeeld: Je zoekt op ‘gereformeerde kerk Sliedrecht’. Dit krijg je als resultaat:

Kerkwebsite hoog in Google: zoeken op 'Gereformeerde kerk Sliedrecht'

Kerkwebsite hoog in Google: zoeken op ‘Gereformeerde kerk Sliedrecht’

Alle ins en outs van de kerk met een duidelijke foto erbij, zodat je gelijk de goede kerk hebt als je er met je TomTom naartoe rijdt!

Meld je kerk dus aan bij Google Mijn Bedrijf om lokaal snel gevonden te worden. Het kost niets om een kosteloos kerkprofiel te maken zodat mensen je via Google én op Google Maps kunnen vinden.

(Gelijk een nieuwe taak erbij: vraag om reviews via Google en beantwoord de reacties).

Het werkt bovendien door. Zo wordt ISI Media vermeld als mensen zoeken op zoekwoorden als ‘kerkwebsite laten maken’.  Dat geldt dus ook voor zoekwoorden die jij op je kerkwebsite gebruikt!

ISI Media op Google Mijn Bedrijf via de zoekterm 'kerkwebsite laten maken'

ISI Media op Google Mijn Bedrijf

 

 

Kerkwebsite bovenaan in Google dankzij goede websiteteksten

Een volgende stap is On Page Optimalisatie. Dit zijn verbeteringen die je aanbrengt in de teksten op je pagina. De basis is:

  • paginatitel
  • Meta beschrijvingen
  • Tussenkopjes
  • aantal woorden op 1 pagina (hoe meer, hoe beter)
  • synoniemen, homoniemen
  • menustructuur
  • en nog veel meer

Linkbuilding van je kerkwebsite

Een laatste manier om je kerkwebsite hoog in Google te krijgen is linkbuilding. Als andere websites naar jouw kerkwebsite linken, krijgt jouw kerkwebsite meer ‘autoriteit’. Google vindt jouw website dan belangrijker dan andere websites. Zeker als een lokale krant of invloedrijke blogger jou op hun website linkt, heeft dat positief effect op je vindbaarheid.

Misschien denk je. Ja, dat is mooi, maar dan concurreer ik met een andere kerk. De kerk is geen bedrijf! Helemaal waar, dus waarom vraag je kerken bij jou in de buurt niet om te linken naar jou, in ruil voor een linkje naar hen. Zo help je elkaar.

Kan ik zoekmachine optimalisatie zelf doen?

Jazeker. Iedereen kan het. SEO leren in de basis. Neem er wel de tijd voor, want om de vindbaarheid van je website goed te beheersen heb je zeker 1 tot 2 jaar nodig.

Heb je die tijd niet, overweeg dan om een externe expert in te huren. Of volg een workshop.

ISI Media helpt kerken bovenaan in Google te krijgen. We hebben ruime ervaring met SEO en scheiden het kaf van het koren doordat we in het vak Information Retrieval zijn opgeleid. We kennen niet alle geheimen van Google – niemand weet dat, behalve Google – maar wel veel. We leren je hoe je zelf je kerkwebsite hoog in Google kunt krijgen, of je kunt het aan ons uitbesteden als je het te ingewikkeld vindt, of er geen tijd voor hebt of voor wilt vrijmaken.

Kerkwebsite bovenaan in Google: de tips

Probeer zelf eens om je kerkwebsite bovenaan in Google te krijgen. Met specifieke zoektermen (je naam plus plaats, zogenaamd ‘know item searches’) zijn erg makkelijk. Lastiger worden als je met algemene zoekwoorden gevonden wilt worden.

Kijk naar deze tips om goed gevonden te worden. Of neem contact op als je onze hulp kunt gebruiken.

Advies nodig?

Wij werken aan je communicatie om in de roos te schieten.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: