Wat is SEO? Zoekmachine optimalisatie?
4.4 (87.5%) 8 votes

SEO (zoekmachine optimalisatie) is een set technieken die je gebruikt om je website zichtbaar en vindbaar in zoekmachines te krijgen en te zoeken. Maar hoe doe je dat dan?

Definitie SEO

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimisation (zoekmachine optimalisatie). Daarnaast heb je SEA, dat staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine-adverteren). Beide begrippen vallen onder SEM: search engine marketing. Dan heb je het drietal gelijk te pakken. SEO gaat over de gratis zoekresultaten. In vaktermen: de organische resultaten in zoekmachines. SEA gaat over de betaalde zoekresultaten.

Basisprincipe van SEO

Je werkt aan het verbeteren van webpagina’s door het optimaliseren van teksten op je webpagina en linkjes tussen de pagina’s of tussen websites.

SEO doelen

Als je met SEO aan de slag gaat, heb je meerdere doelstellingen:

  • goed vindbaar zijn in zoekmachines
  • vindbaar zijn op trefwoorden van je doelgroepen
  • bezoeken vanuit zoekmachines vergroten

Want zonder zichtbaarheid ben je onvindbaar. En als je onvindbaar bent, krijg je geen bezoeken op je website. En als je geen bezoeken op je website krijgt, krijg je geen klanten of nieuwe leden. SEO is daarmee een marketinginstrument en niet alleen een technisch foefje.

Wat zijn zoekmachines?

Om met SEO aan de slag te gaan, heb je zoekmachines nodig. Een zoekmachine is een website waarop je kunt zoeken naar informatie op het web.
Lees verder: wat is een zoekmachine?

Wat houdt SEO in?

Het simpele antwoord is dus: zoekmachine optimalisatie is het afstemmen van je webpagina’s op zoekopdrachten van je aanstaande bezoekers.

Kijk maar naar jezelf: je wilt iets weten. Je hebt een koopbehoefte of je zoekt een antwoord op een vraag. Je opent Google en je wilt de beste pagina’s die het probleem van de zoeker oplost. En dus kies je een van de eerste 5 tot 10 resultaten. Je doet amper moeite (de meesten van ons) om op pagina 2 of pagina 3 van de zoekresultaten te kijken.

Wanneer gebruik je SEO?

SEO is een van de marketinginstrumenten die je kunt gebruiken om gevonden te worden. Je gebruikt SEO als je concurrende webpagina’s wilt verslaan en via de gratis zoekresultaten van Google gevonden wilt worden.

Let op: je schrijft niet voor Google, maar voor de zoeker. Als je voor Google gaat schrijven, dan ga je waarschijnlijk technieken gebruiken waarmee de zoekmachine je op den duur gaat afstraffen. En dan wordt je helemaal niet meer gevonden of kom je in digitale achterbuurten terecht.

Alles voor je bezoeker

SEO is een vorm van websiteoptimalisatie. Of van contentmarketing zo je wilt. Alles voor de bezoeker. En je bezoeker wilt:

  • een website waar je snel je informatie vindt
  • een website met kwaliteit
  • een snelle website
  • een prettig leesbare website
  • een overzichtelijke website
  • een betrouwbare website.

SEO kan daarbij helpen, maar is één van de mogelijkheden.

Is SEO makkelijk?

Ja en nee. Voor sommige zoekwoorden is het zeer eenvoudig. Je schrijft een artikel over een zeer specifiek onderwerp waar nog niet veel over te vinden is, en hoppa: je komt in de top 5 terecht. Zeker als er weinig concurrentie is.

SEO is hard en slim werken als er meer aanbieders zijn, en je onderwerp algemener wordt. Dan wordt het ook continue werken aan je website om je resultaten te verbeteren. Je wilt immers de beste website worden op jouw vakgebied.

Kan ik zoekmachine optimalisatie zelf doen?

Jazeker. Iedereen kan het. SEO te leren in de basis. Hierboven staan al wat tips. Neem er wel de tijd voor, want om SEO goed te beheersen heb je zeker 2 tot 3 jaar nodig.

Dat gaat tijd kosten. Tijd die je als organisatie wellicht niet hebt. Een ondernemer moet ondernemen. Een school moet onderwijs geven. Een kerk moet de klokken luiden :).

Heb je die tijd niet, overweeg dan om een externe expert in te huren. Of volg een workshop. ISI Media helpt organisaties groeien. We hebben ruime ervaring met SEO en scheiden het kaf van het koren doordat we in Information Retrieval zijn opgeleid. We leren je hoe je zelf je SEO kunt doen, of je kunt het aan ons uitbesteden als je het te ingewikkelder vindt, of er geen tijd voor hebt of voor wilt vrijmaken.

Wil je vrijblijvend weten wat we voor je posities in Google kunnen doen? Kijk dan naar onze SEO adviesdienst.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone