Wat moet er allemaal op een kerkwebsite staan? Die vraag wordt vaak gesteld als we een nieuwe kerkwebsite bouwen of als een bestaande kerkwebsite inhoudelijk wordt vernieuwd. Een zeer belangrijke vraag waarvan het antwoord bepaalt hoe makkelijk de bezoekers van je site de weg kunnen vinden.

Laten we deze vraag afpellen. Achtereenvolgens lees je:

  • Voor wie is de kerk website bedoeld?
  • Wat zet je als kerk op je website?
  • Hoe orden je alle informatie die je op de kerkwebsite zet?
  • Hoe zorg je voor een goede menustructuur?

Voor wie is de kerk website bedoeld?

Wat willen je websitebezoekers zij van jou weten? Je hebt meerdere typen bezoekers. Een gebruikelijke indeling is bijvoorbeeld:

  • Meewerkende kerkleden
    Daaronder versta ik de trouwe kerkgangers die minimaal 1x per maand in de kerk komen, en vaak vrijwilligersfuncties vervullen
  • Meelevende leden
    Betrokken leden die minder dan 1x per maand de kerk bezoeken.
    Of christenen die net verhuisd zijn en zich oriënteren welke kerken er in de buurt zijn.
  • Inactieve leden
    Geregistreerde leden die amper meer in de kerk komen (je kunt je afvragen in hoeverre ze je website bezoeken)
  • Omwonenden
    Niet-leden die in het werkveld van de kerk wonen.
  • Voorbijgangers
    Mensen uit de buurt of van veel verder weg die bij op de website komen, ‘zomergasten’ of toevallige passanten.

Deze indeling, of een variant hierop, heb je als het goed is uitgewerkt in je communicatieplan (zo niet, we kunnen je erbij helpen). Een kerkelijk communicatieplan omvat meer dan alleen de kerkwebsite en beschrijft welke kanalen je gebruikt om je doelgroepen te benaderen – van preek tot kerkblad, van website tot Instagram en Facebook. Het kan daarbij helpen om van iedere doelgroep een ‘rolmodel’ te beschrijven. In vaktermen: een persona.

 

Wat zet je op je kerk website?

Als je een keuze hebt gemaakt, maak je een lijst van onderwerpen die je op de website uitwerkt.

Kies je voor een intern gerichte website (een website voor je achterban), dan komen er op de website voor de kerk onderwerpen die passen bij de meewerkende en meelevende leden. Je kunt zonder meer gebruik maken van kerkelijk jargon (met woorden als catechese, bijbelkring, ouderling, belijdenis, Kerkbalans, kerkrentmeesters, misintenties)

Kies je voor een extern gerichte website, voor omwonenden en toevallige bezoekers, dan zul je moeten kiezen om het christelijk idioom te vertalen of uit te leggen. Voor veel kerken die wij helpen, is dit best een dingetje. Je zult omdenken, om in jeukende managementtermen te praten. Verplaats je in die ‘onbekendere bezoekers’. Zij stellen vragen als:

  • Wat voor kerk is dit?
  • Wat kan ik hier doen?
  • Is het iets voor mij?
  • Hoe werkt het hier?

TIP: Beperk je tot de belangrijkste informatie. Maak van je kerkwebsite geen archief, en zeker geen ‘vergader- en notulenplek’: daar zijn andere plekken voor, zoals een intranet, DMS, Google Drive,  Dropbox of OneDrive.

 

Voorbeelden

Ik bezocht 50 kerkwebsites om te zien welke onderwerpen en termen zij gebruiken in hun websitestructuur, bijvoorbeeld in het menu. Bekijk:

 

Hoe orden je alle informatie die je op de kerkwebsite zet?

Als je je onderwerpenlijst hebt,  ga je deze ordenen. Hoe sneller ze informatie vinden, des te tevredener ze zijn over je kerksite, en des te groter de kans dat ze terug keren. En daar doe je het vooral voor.

Als je de (misschien lange?) onderwerpenlijst hebt en je vindt het moeilijk om deze te ordenen kun je de card sorting methode gebruiken. Het doel van card sorting is dat bezoekers op een eenvoudige manier de juiste informatie kunnen vinden zonder al te veel te zoeken.

Card sorting helpt om een goede menustructuur op te tuigen (of om bestaande pagina’s te herschikken). Lees de uitleg over card sorting.

 

 

Hoe zorg voor een goede menustructuur op je kerkwebsite?

Zorg voor een goede menustructuur, zodat je bezoekers snel op de plek van bestemming kunnen komen. Je hoofdmenu zie je meestal bovenaan of links op de website. Andere termen die kerken gebruiken, zijn navigatie of tabbladen.

Heb je je lijst goed geordend, dan heb je je hoofdmenu te pakken. Aandachtspunten bij een goede menustructuur:

  • Zorg voor minder dan 6 hoofdmenu-items.
  • Bedenk of je een enkel menu wilt, of ook submenu’s.
    De ene groep experts zegt: gebruik zo min mogelijk menu’s en gebruik geen submenu’s maar links of buttons op een pagina. De andere groep experts zegt: werken met submenu’s kan best, want het maakt het navigeren op mobieltjes heen prettig.
  • Zorg voor duidelijke beschrijvingen van je overkoepelende onderwerpen.
    Gebruik geen koepelbegrippen als: ‘Onderwerpen’, of ‘Informatie’ of ‘Meer’
    Gebruik wel woorden als: ‘Activiteiten’, ‘Wie we zijn’, ‘Nieuws’
  • Gebruik korte, krachtige woorden. Gebruik maximaal 2 woorden voor ieder item. Dus niet “Wat is er te doen’ maar bijvoorbeeld ‘Onze agenda’.
  • Kort je woorden in, als al je menu-items bij elkaar veel ruimte innemen. (Dan blijft het goed scanbaar, en goed leesbaar op een mobieltje).
  • Zorg ervoor dat je hoofdmenu altijd zichtbaar is: of met woorden of met de ‘hamburger’ die aan populariteit wint (je ziet ze wel: drie horizontaal liggende strepen, die je kunt openklappen).
  • Menustructuren houden zich aan standaarden. Woorden als ‘Home’, ‘Over ons’ en ‘Contact’ als menu-opties zijn heel gebruikelijk. ‘Home’ staat vooraan, ‘Contact’ meestal helemaal achteraan.

 

 

Wil je meer informatie of hulp bij het ontwikkelen van je site of wil je een complete nieuwe website laten maken? Neem dan contact met ons op; kerkelijke websites bouwen en beheren is ons dagelijks werk, voor kerken in het hele land.

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatie-aanpak voor jouw organisatie te bespreken.

Particuliere vragen beantwoorden we niet.

Bel of app tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.