Welke kleuren zijn het beste voor je website (en je huisstijl)?
Geef je waardering

Kleuren hebben een aanzienlijke invloed op hoe klanten je identiteit en je website ervaren. Welke kleur kun je het beste kiezen voor je website en je huisstijl? 

Een goed doordachte huisstijl kan helpen aan een positieve klantervaring. Een huisstijl bestaat uit een goede naam/logo (woord- en beeldmerk), een kenmerkend lettertype, -grootte en –kleur en effectief kleur- en beeldgebruik. Het gebruik van kleur bepaalt voor een deel hoe toegankelijk je website is. Je kunt je website er drastisch mee optimaliseren. Daar zit een hele kleurenpsychologie achter, gestaafd door wetenschappelijk onderzoek.

Meer weten wat wij voor je kunnen doen op je website te optimaliseren?
Bekijk hier onze diensten

Kleuren spelen een prominente rol. Immers:

  • Kleur valt meer op dan zwart-wit
  • Kleur bevordert verkoop
  • Kleur verhoogt de herkenning van de organisatie
  • Kleur versterkt bij goed gebruik de gevoelswaarde van een merk

Daarom is het verstandig om stil te staan bij deze vragen:

  • Welke kleur past bij mijn (merk)identiteit?
  • Welke kernwaarde wordt het beste vertaald door welke kleur?
  • Welke kleuren passen daardoor het beste bij mijn website?
  • Hoe kan ik mijn communicatiestrategie verbeteren?

Een gesprek over identiteit en logo wordt gemakkelijker. Er zijn bovendien universele uitspraken over gedaan. Bijvoorbeeld:

  • Rood staat voor: Energie, agressie, passie, kracht, romantiek, warmte, snelheid, verlangen, leiderschap
  • Oranje staat voor: Vrolijkheid, enthousiasme, vriendelijk, succes, gezond, creativiteit
  • Geel staat voor: Licht, zonnig, nieuwsgierig, hoop, zomer, waarschuwing, samenwerking, logica
  • Roze staat voor: Liefde, vriendschap, vrouwelijkheid, zoet, vertrouwen, vrede
  • Groen staat voor: Natuur, hoop, groei, welvaart, bezinning, evenwicht, duurzaamheid, puur, genezing
  • Paars staat voor: Luxe, elegant, overtuiging, spiritualiteit, mysterie, zelfvertrouwen, wijsheid, ambitie, rijkdom
  • Blauw staat voor: Welvaart, rust, veiligheid, toewijding, stabiel, betrouwbaar, vriendschap
  • Zwart staat voor: Stijl, kwaliteit, sterk, elegant, rijkdom, macht, prestige, verdriet
  • Wit staat voor: Vrede, spiritualiteit, zuiver, onschuldig, eerlijk, innovatief, heilig, positief
  • Bruin staat voor: Comfort, eenvoud, intiem, mannelijk, sensueel, krachtig, stabiliteit

Bij voorkeur worden online en offline op elkaar afgestemd. Bijvoorbeeld geel. Geel heeft als betekenis een zonnige, dynamische kleur. Op het web is het ook de eerste kleur die mensen opvallen. Dat kan zich vertalen dat geel als steunkleur in een logo geldt, en als call-to-action op een website.

Kleuren op je website

De meest geslaagde logo’s bestaan vaak uit twee kleuren. Op de meest aangename website werken die twee kleuren heel goed door. Dat kan dan op verschillende manieren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de richtlijnen die YouTube heeft ontwikkeld en rekening houdt met websafe kleuren, drukwerk en varianten van het hoofdlogo. Kijk ook eens naar de officiële kleuren van bekende merken. De website Brandcolors heeft de officiële kleuren en kleurcodes van Booking.com tot Zendesk op een rij gezet.

Psychologie van kleurperceptie

De color emotion guide van The Logo Company geeft universele gevoelswaarden weer. Deze infographic toont je welke kleur welke emotie oproept. Het is een handig hulpmiddel om de kernwaarden van je organisatie te vertalen naar de juiste kleuren voor je website of huisstijl.

Of toch niet?

De waarheid is dat kleur te afhankelijk van persoonlijke ervaringen is om universeel te vertalen naar specifieke gevoelens. Dat wijst divers onderzoek uit. Er zijn wel bredere patronen te vinden in de perceptie van kleur. In de studie ‘Impact of color on marketing‘ vonden onderzoekers van de Universiteit van Winnipeg dat 90% van de snelle oordelen over producten en diensten wordt gebaseerd op alleen de kleur. De relatie tussen merk en kleur is ook belangrijk. Past de kleur bij wat er wordt verkocht? Dat wijst deze studie inderdaad uit. De studie ‘Exciting red and competent blue: the importance of color in marketing‘ bevestigt dat de aankoopintentie sterk wordt beïnvloed door kleuren. Kleuren hebben aantoonbaar effect op hoe een merk wordt waargenomen en dat wordt vertaald naar het ‘karakter’ van een merk.

Als het gaat om het kiezen van de ‘juiste’ kleur, is gebleken dat het voorspellen van de reactie van de consument op de kleur veel belangrijker is dan de kleur zelf. Stel dat een automerk de verkeerde kleur had, dan zou de aantrekkingskracht op de mannendoelgroep zo maar kunnen dalen.

De Amerikaanse psycholoog Jennifer Aaker, verbonden aan Stanford University,  heeft diverse studies gedaan naar de psychologische invloed van kleuren op je merkpersoonlijkheid. In dit artikel stelt ze dat er vijf kerndimensies zijn die een rol spelen in de persoonlijkheid van een merk. Dit zijn ze:

Dit is weer een heel ander perspectief dan de emotiegids hierboven. Om het nog ‘erger’ te maken: de betekenis van kleuren zijn cultureel ingekleurd. Simpel gezegd: de kleur oranje associëren we in Nederland met (onder meer) het koningshuis. Maar in het hindoeïsme is het de kleur van de vrolijkheid. Het verschilt ook per sexe. Roze voor meisjes, blauw voor jongens? Ja, nu wel. Maar dat was vroeger nog anders (lees dit artikel maar eens van de Amerikaanse historicus Jo Paoletti). Dus het verschilt ook nog eens in tijd.

Conclusie is: er zijn helaas geen duidelijke richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je website, merk, huisstijl. Het hangt er maar van af. Van belang is de context waarbinnen je werkt. De bovenstaande modellen zijn daarbij zeer behulpzaam.

Zorg voor contrast

Naast de kleurenbetekenis spelen nog andere zaken een rol om de juiste kleuren voor je site te kiezen. Je bent bijvoorbeeld in staat om een stuk content veel beter te herkennen – als het enorm afsteekt van wat er naast staat.

Opnieuw is hier veel onderzoek naar gedaan. Daaruit komt naar voren dat een grote meerderheid van de consumenten de voorkeur heeft naar soortgelijke kleurpatronen of kleurtinten met een sterk contrasterende accentkleur. Denk aan analoge of complementaire kleuren.

Meer weten wat wij voor je kunnen doen op je website te optimaliseren?
Bekijk hier onze diensten

Breng contrast aan voor mensen die kleurenblind zijn

Nu we het toch over contrast hebben. In Nederland zijn zo’n 700.000 mensen kleurenblind. Voor mensen die kleurenblind zijn kan je website onbedoeld drempels opwerpen. Dat is een reden om nog meer aandacht aan kleurcontract op je website te besteden. Veel kleurenblinden zien echter geen verschil tussen rood of groen. En dat zijn vaak kleuren om aan te geven wanneer iets goed of fout is.

Zorg daarom voor voldoende contrast. Het contrast tussen tekstkleur en de achtergrond moet groot genoeg zijn. De verhouding moet minimaal 4,5:1 zijn. Dat geldt voor tekst als voor afbeeldingen met tekst erin. De contrastverhouding 4,5:1 is voldoende voor mensen met diverse visuele beperkingen om de teksten zonder problemen te kunnen lezen. Uitzondering op de regel zijn teksten die bijvoorbeeld decoratief zijn of die onderdeel zijn van een logo. Bij grote teksten met een tekstgrootte van minimaal 18 punts (14 punts vet), moet je een contrastverhouding van minste 3,0:1 nastreven.

Je kunt de contrastverhouding berekenen met allerlei tools

Deze tool test op meerdere vormen van kleurenblindheid. Er zijn drie soorten kleurenblindheid:

Toegankelijk = must

Zorgen voor de beste kleuren op je website betekent dat je website toegankelijker wordt. Daarmee kan je meer mensen bereiken, een betere gebruikerservaring bereiken en nog beter je achterban bereiken danwel nieuwe klanten.

Meer weten wat wij voor je kunnen doen op je website te optimaliseren?
Bekijk hier onze diensten

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone