Zes handige contentcuratie tools
Geef je waardering

In de tijd dat we overspoeld worden met informatie wordt het steeds belangrijker om aan contentcuratie te doen. Contentcuratie is het verzamelen en eventueel herpresenteren van content op het web.

Het is dus in toenemende mate belangrijk om relevante informatie te kunnen filteren en indien nodig om die voor anderen te presenteren. Contentcuratie is een groeiproces maar met wat handigheidjes zeker geen intensieve arbeid. Het kan je enorm helpen om efficiënter te werken en om aan informatie te komen.

Daarbij zijn hulpmiddelen welkom. Ik geef je vijf tools.

Vijf handige contentcuratie tools

1. Pinterest
Pinterest is niet alleen een van de hardst groeiende sociale netwerksites. Het is ook een uitstekende tool voor contentcuratie. Vorig jaar maakte ik een filmpje hoe Pinterest werkt dat al meer dan 5000x werd bekeken.
Pinterest is feitelijk een digitaal prikbord van afbeeldingen die je als een moodboard kunt gebruiken. Als je interessante beelden op het internet vindt, kun je deze via een plugin op ‘pinnen’ op je prikbord. De sociale component van Pinterest werkt heel goed. Je kunt mensen volgen, hun beelden liken en hun inhoud op jouw prikbord (en vice versa) delen en er over praten.

2. Scoop.it
Het Franse Scoop.it is in november 2010 gestart. Met Scoop.it maak je hel snel een digitale krant over een bepaald onderwerp. Het is een handige dienst waarmee je nieuws verzamelt, kan bewerken en (her)publiceren. Als curator kies jij de bronnen op basis van een aantal trefwoorden. Scoop.it doorzoekt Twitter, YouTube, Digg en Google News. Je kunt er je ideale niche magazine mee maken. Wat erg leuk is, dat Scoop.it snel een overzicht geeft van interesses die mensen hebben en die ze delen. Als je een account wilt maken: hier een demofilmpje:

3. Storify
Storify richt zich op langere, meer gedetailleerde sociale curatie. De site stelt je in staat om allerlei sociale bronnen te doorzoeken op onderwerp, en de inhoud ervan te delen. Je kunt Storify bijvoorbeeld gebruiken als verslag van een evenement waarbij mensen hebben getwitterd, filmpjes en powerpoints hebben gedeeld.
Deze tool is vooral handig voor social marketeers die er zeker van willen zijn dat ze hun doelgroep de meest relevante blog posts, foto’s, video’s en memes geven.

4. List.ly
List.ly is een tool dat volledig is opgebouwd rond lijsten. Je kunt een lijst maken van van alles – mensen, afbeeldingen, websites of onderwerpen. De lijsten kun je integreren in blog post zodat het traffic en engagement kan genereren. List.LY heeft op haar homepage ook een soort ‘trending topic’ zoals Twitter dat kent. Je kunt inloggen met je Facebook, Twitter, LinkedIN of Google+ account. Uiteraard, wil ik haast zeggen.

5. Zemanta
Zemanta is minder bekend dan Pinterest en Scoop.it. Het is een plugin voor WordPress, mijn favoriete CMS. Het maakt het veel gemakkelijker om gerelateerde berichten en afbeeldingen te vinden op basis van wat u op dat moment blogt in WordPress.

6. Google Alerts
De bekendste en de beste heb ik voor het laatst bewaard. Met Google Alerts kun je attenderingen instellen op nieuws en artikelen die gaan over de onderwerpen die jou en je doelgroep interesseren. Je kunt deze info natuurlijk gebruiken om je website te optimaliseren. Ruim bijv. een half uur per dag in om alle relevante artikelen te scannen en te lezen die je in je alert hebt vastgelegd. Het werkt vrij eenvoudig: kies de zoekwoorden die bij de onderwerpen passen, filter je nieuwsbronnen en hup. Gaan.

Deze bijzondere tool laat je suggesties zien die in de zijbalk verschijnen. Met slechts een klik voeg je ze toe. De info komt je tegemoet, en je kunt zelf bepalen wat je wel of niet publiceert.
Je kunt ook een koppeling maken naar een andere blog. Zemanta geeft dan links en content van hen zodat de blogosfeer weer wat groeit.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone