Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners   Klik om deze tekst te beluisteren via je speaker Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners
06-34009124 hallo@isimedia.nl
Geef je stem:
(Gemiddeld: 5)

Als je een nieuwe website bouwt, wil je dat hij na lancering goed wordt gehost. Het vinden van een goede hosting provider is niet heel makkelijk. Je wilt een snelle website, die altijd beschikbaar is, die goed scoort en die niet gehackt wordt of andere ongemakken ondervindt. En er zijn duizenden bedrijven die hosting aanbieden. Lees dit stappenplan waardoor je verkeerde keuzes voorkomt.

Hosting is kort gezegd een opslagruimte op een computer verbonden met het internet (een server). Op zo’n server sla je bestanden op. Je website staat erop. Er is ruimte voor e-mail en voor databases. De server is verbonden met het internet en zorgt er voor dat bezoekers je website kunnen zien. Vergelijk het met een garage waar je je spullen in opslaat, je auto in parkeert of waar je uitleeft op je hobby.

Stappenplan leverancierskeuze

Als je hosting kiest, maak je een leverancierskeuze (je provider). Dit zijn de stappen die je doorloopt:

1. Begin bij het bepalen van je eisen
2. Begrijp welk hosting/service aanbod er is
3. Kies de juiste dienst
4. Kies de juiste leverancier die bij je past

Je kunt daarbij desgewenst van een long-list naar een short-list werken en die bedrijven uitnodigen een offerte in te dienen. Dat is afhankelijk van de grootte en het belang van je project

1. Bepaal je vereisten

Om te beginnen met het vinden van een goede dienstverlener, helpt het om je wensen en eisen op een rij te zetten.

Denk aan:

    • Budget: ‘Ik kan mij niet meer dan 10 euro per maand aan hosting veroorloven’
    • Techniek: ‘Ik ga WordPress, PHP en MySQL gebruiken’
    • Je vaardigheden: ‘Ik heb geen verstand van website techniek’
    • Locatie: ‘Ik wil vanwege de snelheid dat mijn website in Nederland wordt gehost’
  • Reputatie: ‘Ik zoek een bedrijf dat bekend is met het onderwijs, het MKB, de overheid, ….’.

Aspecten die belangrijk zijn bij het kiezen van een leverancier zijn technisch en servicegericht.

Bij technische aspecten denk je aan:

  • reactietijd van de server
  • bandbreedte (onbeperkt, of wordt je afgeknepen)
  • dataverkeer (onbeperkt of niet)
  • soort server (eigen server, gedeelde of ‘shared server’)
  • software (PHP, MySQl, WordPress, versiebeheer)
  • locatie van de server (Nederland, VS, onbekende locatie)
  • soort hosting (gratis, gedeeld, VPS, dedicated, colocatie, zie verderop)

Bij service denk je aan:

  • ondersteuning (soort, snelheid, beschikbaarheid, kosten, backups, SLA)
  • veiligheid
  • opslagruimte (in Gb, opslaglimiet)
  • kosten (Wat is je eigen budget, bijv. 40 euro per maand)
  • verdere diensten (domeinnaam, e-mail, training, advies)
  • eigendomsvraag

Andere leverancierscriteria zijn:

  • continuiteit (hoe lang bestaat het bedrijf)
  • reputatie (hoe goed bekend staat het bedrijf, zijn er klachten op internet)
  • bekendheid met jouw markt (hoe goed kent het bedrijf je eigen markt)
  • relatie (wat verwacht je in het contact met het bedrijf)
  • prijs (wordt bepaald door omvang, beschikbaarheid, serviceniveau)
  • omvang (klein is vaak snel en wendbaar, iets duurder; groot is log en traag en meestal goedkoper)

Werk deze vereisten voor jezelf uit, want het maakt het vinden van je leverancier een stuk makkelijker. Vaak merk je dat goedkoop duurkoop is, en service veel belangrijker dan de hosting zelf.

Stap 2. Kies je hosting dienst

De hostingmarkt is overspoeld met mogelijkheden. Dat maakt het soms dat je door het bomen het bos niet meer ziet. Dit is wat je moet weten. De meest voorkomende 5 opties voor het hosten van je website zijn:

* Gratis webhosting

Het is mogelijk om gratis webhosting te vinden, maar zeer weinig professionele webmasters zullen aanbevelen om daarvoor te kiezen.

+ Het kost niets
+ Het is meestal heel eenvoudig om in te stellen en te starten
– Er is geen verplichting om je te helpen
– Er is geen verplichting om je website online te houden
– Er is weinig verplichting voor gratis aanbieders om hun servers te onderhouden en te beveiligen
– Redelijke kans dat je advertenties op je site te zien krijgt
– Een gratis aanbieder kan snel van eigenaar wisselen

Kortom, het is de moeite waard om voor hosting te betalen in plaats van een gratis dienst te gebruiken.

* Gedeelde webhosting (‘shared server’)

De tweede variant is gedeelde webhosting
+ Het is goedkoop, prijzen al vanaf een paar euro per maand
+ Betrouwbaar want je hebt een contract met een bedrijf
– Hoe meer websites op de gedeelde server, des te groter de kans op calamiteiten
– Je deelt je website en veel verkeer betekent filevorming en dus een trage website
– Je deelt je website en het risico op virussen op de website is niet beperkt tot jouw website
– Soms is het moeilijk je configuratie aan te passen aan jouw behoeften
– Hoe groter de hosting provider, hoe kleiner het serviceniveau

* Prive webhosting (‘private server’ of VPS)

+ Je hebt je eigen virtuele server met volledige controle
+ Betrouwbaar want je hebt een contract met een bedrijf
+ Beschikbaarheid
+- Virtueel is de server van jezelf, fysiek deel je het met anderen
+- Je moet kiezen tussen het beheer uitbesteden (‘managed VPS’) of zelf doen (‘unmanaged VPS’)
– Je betaalt meer, maar je krijgt ook meer service
– Het is complexer omdat je meer configuratiemogelijkheden hebt

* Dedicated prive hosting (‘dedicated private server’)

+ Dezelfde voordelen als prive webhosting
+ Verschil: Volledige toegang tot fysieke en virtuele server
+ Je deelt dus niets met anderen, dus beste snelheid
– Je moet echt weten wat je doet rond veiligheid, updates en configuratie

* Colocated webhosting

+ Lijkt veel op dedicated, veel flexibiliteit
+- Je koopt en onderhoudt zelf de hardware
– Veel eigen technische kennis nodig

3. Kies de juiste dienstverlening

Naast hosting zie je dat de mate van service en ondersteuning dus erg belangrijk is. Zoek je alleen hosting en regel je veel zelf, of wil je het technisch gedoe uitbesteden en je richten op de inhoud?

Een hoge technische beschikbaarheid van je website (uptime) wil je altijd. Check de uptime garantie van je leverancier (minimaal 99,5%). Bevraag je leverancier hoe zij de beschikbaarheid organiseren (zelf, of uitbesteed). Check ook wat er gebeurt als er een storing is en welke impact die storing heeft op alle diensten (website, domeinnaam, mail) en welk service niveau, bijvoorbeeld in een goed Service Level Agreement, is vastgelegd. Weet waar je op kunt rekenen.

Je wilt naast de beschikbaarheid ook weten hoe je vragen worden beantwoord. Bijvoorbeeld: hoe moet ik mijn e-mail instellen, wat is SSL. Je wilt dan je geholpen wordt door vriendelijke vakmensen. Vraag ook na wat de telefonische of e-mail bereikbaar is. Is dat een normaal tarief, of een koopnummer. Is het alleen tijdens kantooruren of ook in de stille uren. Je hebt niets aan dure ondersteuning als je weken moet wachten op een antwoord. Kies ook voor een specialist. Als je een WordPress-website hebt, dan kies je een ervaren WordPress-specialist die je problemen aan kunt en al je vragen netjes beantwoord. Bedenk dat je tegen lage kosten nooit goede professionele ondersteuning krijgt.

Je wilt daarnaast weten wie eigendom is van wat. We komen het bij nieuwe klanten helaas nog steeds tegen dat domeinnamen niet op hun naam staan, maar van hun oude provider. Let op hoe dat zit, en kijk of er een lock-in is of niet. Je alarmbellen moeten rinkelen als jij niet de domeinnaamhouder bent, maar de opdrachtnemer (checken kun je via sidn.nl of dns.be)

Tot slot: denk na wie het versiebeheer doet. Als je over versiebeheer begint en je leverancier kijkt je vragend aan, wordt het code rood.

4. Stap 4: Kies de leverancier die bij je past

De laatste stap. Als je goed weet wat je wilt, en je hosting en – vooral – serviceniveau hebt gekozen, kun je een leverancier kiezen.

Controleer, bijvoorbeeld in het handelsregister, hoe lang het bedrijf al bestaat.

Je wilt een bedrijf dat een goede naam heeft. Je kunt Google reviews nalezen, op Googelen op naam van het bedrijf in combinatie met ‘ervaringen met …’ of ‘reviews over …’. Kijk ook wie de domeinnaamhouder van het bedrijf is. Dat maakt duidelijk of je rechtstreeks zaken doet, of met een reseller.

Als je ondersteuningsvragen hebt, wil je begrepen worden. Dan maakt het uit of je leverancier verstand heeft van jouw markt, doelgroep of vakgebied. Bedenk ook dat je een goede relatie wilt met het bedrijf en daar bepaalde verwachtingen bij hebt.

Check daarom de competenties van je leverancier. Je merkt een gebrek aan competenties als je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, als er voorstellen komen die je onrealistisch voorkomen of dat je een ‘alles-kan’ antwoord krijgt.

De omvang van een bedrijf of de juridische constructie is minder belangrijk dat de continuïteit. Vaak zijn kleine bedrijven snel en wendbaar en zeer servicegericht. Grote aanbieders zijn log en traag. Daar kun je soms dagen moeten wachten op een fatsoenlijk antwoord.

Wat kan ISI Media voor je betekenen?

ISI Media bestaat in juli 2018 12,5 jaar. We hebben meer dan 125 klanten in Europa (Nederland, België, Duitsland en Italië) in de branches onderwijs, MKB, kerken/zingeving en overheid. Onze groeiende klantenkring strekt zich uit van lokale ZZP’ers tot regionale onderwijsorganisaties. ISI Media draait het hosting vraagstuk op: Wij kiezen voor excellente service inclusief goedkope, betrouwbare en veilige hosting. ISI Media biedt daarom onderhoud van je website op drie niveaus: zekerheid, veiligheid en preventie.

Wil je na dit artikel weten, wat wij voor je kunnen doen aan website-ondersteuning?

Lees dan verder of neem contact op voor advies.

Klik om de tekst te horen via je speaker