Zo kun je als kerk jongeren bereiken op sociale media (4 tips)
4.6 (91.11%) 9 votes

Hoe kunnen we jongeren bereiken op sociale media? Het is een van de meest gestelde vragen aan mij. Omdat social media met jongeren wordt geassocieerd. Terecht. Daarom een aantal tips hoe je als kerk jongeren op sociale media vindt.

De cijfers spreken voor zich. Over welk platform het ook gaat, jongeren sociale media vaak als eerste. Dat was zo met Hyves, met Facebook, en dat is zo met Snapchat en Instagram. Als kerk kun je die inzichten goed gebruiken. Volg Newcom voor periodieke updates met actuele cijfers van jongerenparticipatie.

Enkele simpele tips hoe je jongeren bereikt met Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat

Bijvoorbeeld Generatie Swipe: jongeren van 16 tot 17 jaar. Gaby Siera (Beautiful Lives) zegt dat deze jongeren een zeer volwassen kijk op het leven hebben. Zij groeien op in een wereld vol gevaar (klimaat, terrorisme, vluchtelingenmigraties, fake news) die hen voor problemen stellen, zoals studieleningen, alcoholverbod en internet dat niet alleen maar fun is. Die groep trekt zich terug in hun overzichtelijke wereld en plannen hun dagen vol met activiteiten die hen verder brengen in het leven zoals sporten om gezond te blijven en bijlessen. Hun enige vrije tijd is zaterdagavond – en dan wordt er afgesproken met vrienden en vriendinnen. Op zondag chillen zij met hun ouders of grootouders.

Zo kun je als kerk jongeren bereiken op sociale media

De website Kids en Jongeren geeft een aantal trends weer om jongeren te bereiken op sociale media:

1. Zet vloggers in

Vlogs zijn het laaghangende fruit voor jongerenmarketeers. Maar vlogs zijn ook tegenstrijdig. Organisaties moeten een verhaal vertellen dat bij de doelgroep past. En ook geen andere boodschap uitdragen. Videofilmpjes moeten ervoor zorgen dat je relevant bent voor de doelgroep, maar dat je als kerk tegelijk jezelf moet zijn. Dus niks de hippe dominee op YouTube uithangen. Lees dit artikel met meer dan 20 do’s en dont’s over vloggen in de kerk.

2. Stimuleer cocreatie

Cocreatie is een ander populair middel bij jongerenmarketing. Iedereen gebruikt kinderen en jongeren om mee te denken met hun diensten en producten. Lego is een megabekend voorbeeld. Wil je de toekomst instappen, dan bereik je jongeren vooral door hen aan het woord te laten: zij zijn de toekomst, ook de toekomst van jouw kerk.

3. Think blended

Je kunt niet om sociale media heen om jongeren beter te bereiken vanuit de kerk. Alleen. Keer op keer blijkt offline – gewoon op straat of op scholen – het meest effectief, bijv. bij cocreatie. Social kanalen dienen vervolgens om contact te houden (om een no-show te voorkomen). E-mail kan nog steeds (om te lezen), maar niet voor conversatie. Kies dan voor Whatsapp of Snapchat.

4. Wees geen zender

Zenden is geen communicatie. Het is hooguit het eerste deel. Vandaar dat open staan voor de mening van jongeren des te belangrijker is.

Voorbeelden om jongeren te bereiken

Kijk eens naar Unicef. Zij deden bijvoorbeeld in 2012 een campagne rond de hashtag #kutschool (pardon, ja, inderdaad) en stuurden live videos van BN’ners met een boodschap over het recht op onderwijs. Doel: bewustwording van het recht op onderwijs.

Whatsapp gebruiken in de kerk

Whatsapp is een ideaal platform om snel te communiceren. Bovendien stuur je makkelijker een appje dan een dominee bellen. Je stuurt ook makkelijker een appje dan een mail.

Bijvoorbeeld voor persoonlijke vragen. Of voor jongerengroepen onderling. Dat kunnen jeugdgroepen zijn, gebedsgroepen of dergelijke. Je kunt een whatsapp groep als kerk aanmaken en aanbieden, maar vaker zul je zien dat als er onder jongeren behoefte is om onderling contact te houden en elkaar te bevragen, dat kerkelijke whatsappgroepen zelf ontstaan. Wel is het goed om op je kerk website aan te geven wie (kerkelijk werker, pastor, dominee) er ook via Whatsapp te vinden is.

Snapchat gebruiken in de kerk

Steeds meer jongeren gebruiken Snapchat om kort een grappig filmpje of foto naar een groep vrienden te sturen. Dat zijn dan vooral foto’s uit het alledaagse leven. Het is vooral ook tussen jongeren onderling. Kerken of andere christelijke organisaties worden niet snel gevolgd, tenzij je aanknopingspunten realiseert en je als kerk weet in te leven in de belevingswereld van jongeren en de dynamiek van Snapchat.

Dat kan door als predikant of ouderling je persoonlijke leven te laten zien. Kerkelijke functies zijn al best een drempel, dus probeer dat te verlagen.

Instagram Stories in de kerk

Vind je Snapchat niet jouw medium, dan kun je hetzelfde bereiken door in de kerk Instagram Stories te gebruiken. Je kunt door bitsized verhalen te vertellen over wat een bijbels thema met jouzelf doen prima in afleveringen vertellen. Bijvoorbeeld iedere vrijdag een Instagram Story dat vooruit blikt op de kerkdienst van de aankomende zondag. Begin met een kleine titelkaart zodat je volgers weten waar je het over gaat hebben, en herkennen dat je een nieuwe kerkelijke Instagram Story gaat vertellen. Vertel je verhaal. En eindig met ene samenvatting en een korte outro titel. Hou het compact en kies een aantrekkelijke stijl.

Je kunt trouwens op deze manier ook Facebook Live in de kerk inzetten.

Raak je enthousiast om op deze manier te werken, en merk je dat je positieve reacties krijg, dan kun je de frequentie ophogen. Door in de kerk Snapchat of Instagram Stories dagelijks te gebruiken. Met iedere dag een speciaal thema. BIjvoorbeeld:

  • Maandag: Music on my mind
  • Dinsdag: Pray as you go
  • Woensdag: Break van de week
  • Donderdag:  Donderpreek
  • Vrijdag: Chillen met de ouderling
  • Zaterdag: Uitslaap story
  • Zondag: video teaser voor de kerkdienst

Wil je als kerk jongeren bereiken op sociale media?

Denk aan het laaghangende fruit en denk vanuit de doelgroep. Wil je eens brainstormen wat er voor jullie kerk mogelijk is, neem dan contact op of kijk eerst naar onze kerkelijke communicatiediensten.

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone