Hoe kunnen we jongeren bereiken met sociale media? Het is een van de meest gestelde vragen aan mij. Omdat social media met jongeren wordt geassocieerd. Terecht. Daarom een aantal tips.

De cijfers spreken voor zich. Over welk platform het ook gaat, jongeren accepteren vaak als eerste nieuwe sociale media. Dat was zo met Hyves, met Facebook, en dat is zo met Snapchat en Instagram. Als kerk kun je die inzichten goed gebruiken (volg Newcom voor periodieke updates met actuele cijfers van deelname)

Enkele simpele tips om jongeren beter te bereiken met Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat.

Bijvoorbeeld Generatie Swipe: jongeren van 16 tot 17 jaar. Gaby Siera (Beautiful Lives) zegt dat deze jongeren een zeer volwassen kijk op het leven hebben. Zij groeien op in een wereld vool gevaar (klimaat, terrorisme, vluchtelingenmigraties, fake news) die hen voor problemen stellen, zoals studieleningen, alcoholverbod en internet dat niet alleen maar fun is. Die groep trekt zich terug in hun overzichtelijke wereld en plannen hun dagen vol met activiteiten die hen verder brengen in het leven zoals sporten om gezond te blijven en bijlessen. Hun enige vrije tijd is zaterdagavond – en dan wordt er afgesproken met vrienden en vriendinnen. Op zondag chillen zij met hun ouders of grootouders.

De website Kids en Jongeren geeft een aantal trends weer

1. Zet vloggers in.

Het laaghangend fruit voor de jongerenmarketeer. Maar ook tegenstrijdig. Organisaties moeten een verhaal vertellen dat bij de doelgroep past. En ook geen andere boodschap uitdragen. Videofilmpjes moeten ervoor zorgen dat je relevant bent voor de doelgroep, maar dat je als kerk tegelijk jezelf moet zijn. Dus niks de hippe dominee op YouTube uithangen.

2. Stimuleer cocreatie.

Cocreatie is een ander populair middel bij jongerenmarketing. Iedereen gebruikt kinderen en jongeren om mee te denken met hun diensten en producten. Lego is een megabekend voorbeeld. Wil je de toekomst instappen, dan bereik je jongeren vooral door hen aan het woord te laten: zij zijn de toekomst, ook de toekomst van jouw kerk.

3. Think blended

Je kunt niet om sociale media heen om jongeren beter te bereiken vanuit de kerk. Alleen. Keer op keer blijkt offline – gewoon op straat of op scholen – het meest effectief, bijv. bij cocreatie. Social kanalen dienen vervolgens om contact te houden (om een no-show te voorkomen). E-mail kan nog steeds (om te lezen), maar niet voor conversatie. Kies dan voor Whatsapp of Snapchat.

4. Wees geen zender

Zenden is geen communicatie. Het is hooguit het eerste deel. Vandaar dat open staan voor de mening van jongeren des te belangrijker is.

Een Voorbeeld?

Kijk eens naar Unicef. Zij deden bijvoorbeeld in 2012 een campagne rond de hashtag #kutschool (pardon, ja, inderdaad) en stuurden live videos van BN’ners met een boodschap over het recht op onderwijs. Doel: bewustwording van het recht op onderwijs.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone