Zoekwoorden bepalen om beter gevonden te worden | SEO
Geef je waardering

Uiteraard wil je dat jouw website goed worden gevonden. Je zoekwoorden bepalen is een belangrijk onderdeel van je SEO, je zoekmachine-optimalisatie.

Zoekwoorden bepalen

Het ‘Hulpprogramma voor zoekwoorden’ van Google Adwords is er één van. Het hulpprogramma is een vrij toegankelijke website waarin je kunt zoeken welke zoekwoorden het meest worden gebruikt in Google. Je typt eenvoudig een aantal woorden of woordgroepen in waarop je gevonden wilt worden. Je kunt filteren op taal, locatie en apparaten. Vervolgens krijg je als uitkomst het zoekverkeer per maand, en per locatie. Tevens geeft Google suggesties van ‘zoekwoordideeën’

Een voorbeeld. Je zoekt op ‘protestants’. Dan zie je dat op ‘protestants’ 450.000x per maand wordt gezocht. Voor elk zoekwoord berekent Google voor alle locaties, alle talen, alle apparaten en alle zoektypen het gemiddelde aantal zoekopdrachten gedurende de laatste 12 maanden. Hiermee krijg je een indruk van de gemiddelde hoeveelheid verkeer die u van een zoekwoord kunt verwachten.

Long-tail versus short tail zoekwoorden

Op het oog lijkt het verstandig het zoekwoord te gebruiken dat het meeste zoekvolume heeft. Maar dat ligt aan je concurrentie, en welke concurrentie je aan wilt gaan.

Bijvoorbeeld. Kaas

Een prachtig zoekwoord om hoog in Google mee te belanden. Met een extreem grote concurrentie omdat het een zeer algemeen zoekwoord is. In vaktermen wordt dat ‘short tail’ genoemd. Het zal dus erg moeilijk zijn om met ‘kaas’ hoog in Google te komen. Je zult vele concurrenten moeten verslaan.

Daarom is het soms beter te kiezen voor ‘long tail zoekwoorden’. Die woorden of woordgroepen zijn veel specifieker.

Bijvoorbeeld:

  • Deense jonge kaas
  • Goudse kaas
  • overjarige brokkelkaas

Dit zijn long tail zoekwoorden. Ze hebben een kleiner zoekvolume en de concurrentie is meestal kleiner. Dus wordt het gemakkelijker om hoger in Google met die zoektermen te komen.

De voorkeur voor long tail kun je ook terugzien bij gebruikers. Immers, als je zelf op kaas zou zoeken met zeer veel zoekresultaat, raak je dan het zoeken niet beu? Je zult niet doorklikken naar volgende pagina’s in de hoop iets te vinden. De kans is groter dat je een zoekwoord ga toevoegen. Of zelfs meer woorden. Long tail dus.

 

 

Zoekwoordplanner

Het ‘Hulpprogramma voor zoekwoorden’ zoals dat bestond is vervangen door de ‘Zoekwoordplanner’ van Google Adwords. Daarvoor moet je inloggen via je Google account. Via de Zoekwoordplanner kun je op drie manieren goede zoekwoorden bepalen:

  • Zoeken naar suggesties voor zoekwoorden, incl. de landingpage en targeting op locatie, taal, zoekmachine en zoekwoorden die je wilt uitsluiten
  • Zoektermen opgeven (of uploaden) om te zien hoe ze presteren
  • Zoekwoordenlijsten kopiëren

Vervolgens krijg je inzicht in het zoekverkeer en budgetschattingen als je met die zoekwoorden wilt adverteren via Adwords.

Google Suggest, Google Hot Trends en Übersuggest

Een andere tool is de keyword tool ‘Google Suggest’. Hiermee krijg je veel suggesties van soortgelijke zoekwoorden. Ook daarmee bepaal je je zoekwoorden. Dit komt overeen met de ‘Autocomplete’ functie als je Google zelf gebruikt. Übersuggest doet hetzelfde maar gebruikt naast Google Suggest andere tools. Wat ook kan helpen is om te kijken bij Google Hot Trends. Daarmee kun je zien welke populaire zoekopdrachten er op dit moment zijn. Vervolgens kan je op de suggesties zelf weer zoeken. Google Hot Trends biedt Toplijsten waarbij op onderwerp trends worden getoond. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: Acteurs, Autobedrijven, Boeken, Films, Games, Personen, Politici, Steden, Voetballers en Wetenschappers. Google Hot Trends werkt voor het ‘hier en nu’ en je kunt terugzoeken naar trends tot 2004. Je krijgt dan statistieken te zien, zodat je kunt zien wanneer een bepaald zoekwoord populair was en waar die populariteit vandaan kwam.

Nu we toch aan het googelen zijn, vergeet niet deze commando’s om zoekwoorden te verfijnen:

  • “je zoekterm”: Geeft aan op welke pagina’s je zoekwoorden voorkomen
  • allintitle:je zoekterm
    geeft aan welke pagina’s je zoekwoorden in de titel hebben.
  • allintitle:”je zoekterm”
    geeft aan hoeveel websites deze exacte zoekstring in de titel van hun website hebben.

(In dit artikel vind je nog meer tips om beter te zoeken met Google. Ik geef je daar de meest voorkomende Google commando’s die veel mensen ten onrechte niet kennen)

Nog meer tips

In deze blog beschreef ik kort de belangrijkste Google producten om je te helpen goede zoekwoorden te gebruiken: Hulpprogramma voor zoekwoorden, Zoekwoordplanner, Google Suggest en Google Hot Trends. De wereld is groter dan Google. Neem ook eens een kijkje bij:

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone